Ο πλήρης εκτουρκισμός της μειονοτικής εκπαίδευσης συντελέστηκε με το Μορφωτικό Πρωτόκολλο του 1968. Σήμερα, 55 χρόνια μετά το ψυχροπολεμικό διάταγμα, που αντικαθιστούσε τον όρο «μουσουλμανικός» με τον όρο «τουρκικός», η ελληνική πολιτική απέναντι στους Πομάκους ουσιαστικά δεν έχει αλλάξει. Μέσα από τη μειονοτική εκπαίδευση οι Πομάκοι μαθητές γκετοποιούνται και αναγκάζονται να διδάσκονται -πλην της ελληνικής- την τουρκική γλώσσα, ενώ η μητρική τους γλώσσα αγνοείται παντελώς (κατά παράβαση της Συνθήκης της Λωζάνης). Αυτή η θεσμοθετημένη τριγλωσσία ισοδυναμεί με παραποίηση της ταυτότητας των Πομάκων, που γίνεται μέσα από το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας. Η μόνη λύση στο πρόβλημα αυτό δεν μπορεί παρά να είναι η κατάργηση των μειονοτικών σχολείων που καταδικάζουν τους Πομάκους μαθητές στην αμάθεια και η παροχή σε όλους τους μουσουλμάνους ισότιμης με όλους τους Ελληνες πολίτες εκπαίδευσης καθώς και διδασκαλίας (πλην του βασικού προγράμματος) των μητρικών γλωσσών της μειονότητας (τουρκικής - πομακικής - ρομά).
müslüman azinligin tamamen türklesmesi icin 1968 teki egitim protokol anlasmasiyla saglanmistir.
bugun 55 sene sonra o soguk savas antlasmasiyla müslüman kelime yerine azinilk türktür pomaklar karsinda
yunan politikasi hic degismemistir.azinlik egitimn icinden pomaklar getolesiyor yunan dilinden sonra türk dilini de ögrenmeye
mecbur kaliyorlar ve kendi dilleri tamamen yok sayiliyor.lozan antlasmasina haykiri olarak
bu kanunlasmis ücdillilik pomaklarin kimligini degistirecek boyutunu almis durumda .bu olanlar yunanistanin egitim
sisteminden kaynaklaniyor.en iyi cözüm bu probleme azinlik okullari yok etmek bu okullar pomaklari egitimsizlige itiyor.ve bütün müslümanlara esit yunanistandaki egitimi verilmeli yunanlilara neyse onlarada aynisini verilmeli
onlarin dilleri özel programa alinarak digerleri hepsi esit olmalidir .onlar neyse .türk pomak roma.
alintidir nikos kokkas yazmis
http://portal.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ecom1_1_01/10/2009_300162