Author Topic: Религия и Образование  (Read 64965 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline abc

  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 1415
Ynt: Религия и Образование
« Reply #150 on: May 06, 2009, 22:41 »
Амина, не съм говорил с такива момичета, вярно е. Това което съм виждал е от медиите. Какво ми е направило впечатление? Че за каквото и да говорят, каквото и да го пита, то започва едни проповеди, едни цитати на Корана...
Може за теб да е нормално, за мен някак си куца. Такова ще ми е отношението и към християнско момиче със същото поведение. И не подценявай психологията в часта икасаеща пуберитета.

Offline PNK2003

  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 668
  • Gender: Male
  • Ius Est Ars Boni Et Aequi...
Ynt: Религия и Образование
« Reply #151 on: May 06, 2009, 23:33 »
Днес публикувах линк към една петиция.  Целта беше да ви покажа как могат да се представят нещата по коренно различен начин от действителността и да се манипулира общественото мнение.  И как хората вярват на всичко написано без да се запознаят в дълбочина със съответния проблем.  Настоящата дискусия по така зададената тема "Религия и образование" в този смисъл също не е задълбочена и обективна.

Ще се опитам да обобщя накратко своето виждане по проблема, въпреки че рискувам да не направя задълбочен анализ, който от своя страна е невъзможен в рамките на подобна дискусия.

Образованието в България е светско и поради тази причина религията няма място като задължителен учебен предмет.  В този смиъсл законодателят е предвидил, че религия може да се изучва като ЗИП.  Личното ми мнение е, че като задължителна дисциплина е допустимо да се изучава например "История на религиите", но по един безпристрастен и ненатрапчив начин.  По този начин учениците ще имат възможността да се запознаят с основните религии, с посланията, които те отправят към човечеството и с моралните принципи, които отстояват.

По отношение носенето на религиозни символи в училищата също се спекулира много.  Изхождайки отново от обстоятелството, че образованието е светско, натрапчивото носене на религиозни символи е недопустимо.  Освен това Конституцията гарантира неприкосновеност и на атеистичните възгледи.  При така поставената демократична правна рамка няма как да не бъда против подобна гледка в българско светско училище:

     

или



Преди някой да ме упрекне, че подобни гледки в действителност няма в нашите училища и не би имало, ще направя едно уточнение - границата между допускането на натрапчиви религиозни символи и евентуални гледки като горните е много малка.  И в заключение по този въпрос бих искал да добавя, че който иска да получи религиозно образование в България, то тази възможност му се предлага без правата му да бъдат нарушавани, обучавайки се в духовни училища.

Прави впечатление разискването на един друг въпрос - прословутото рисуване на яйца преди Великден.  Никой не задължава учениците да го правят.  Който чувства реална "заплаха" за детето си, спокойно може да не му разрешава да прави това в съответния учебен час.  Аналогично и за почерпката с баклава. 

Погрешно се натрапва в тази тема, че на учениците се внушавало, че ислямът бил лоша религия.  Подобни твърдения не съм срещал в нито един учебник, дори напротив.  Ако някой разполага с конкретни факти в тази насока, то моля да ги помести тук за да се запознаем всички с тях. От друга страна не мисля, че е нужно точно в училище и то по два часа седмично, както искат мюсюлманските и християнските духовници, да се обясняват на учениците предимствата и недостатъците на съответните религии, като причините за това съм ги изложил по-горе. 

И в заключение бих искал да обърна внимание на мнението на уважавания от мен Мустафа относно мястото на кръста в герба на Република България.  При 84 % християнско и 12 % мюсюлманско население в България не бива да ни учудва подобен символ в официалния герб на страната.  Освен това е нужно да се анализира къде точно е разположен този символ - в короните, които от своя страна са символ на власт, която по презумпция в епохата на монархизма произлиза директно от Бога.

П.С. Моля да бъда извинен за евентуално допуснати правописни грешки...
                       

   

Offline mustafa_b

  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 2359
  • Gender: Male
    • Всичко за село Корница
Ynt: Религия и Образование
« Reply #152 on: May 07, 2009, 10:05 »
За справка: чл. 13 ал. 3 от Конституцията на България...

Никога не съм твърдял противното - http://www.pomak.eu/board/index.php/topic,1179.msg9175.html#msg9175

Относно забраната за носене на религиозни символи. Трактовката за "натрапчивостта" не само, че не решава проблема със символите, а още повече го задълбочава. Кой ще определя кога един символ се натрапва? И само символите ли натрапват? Защото според мен голотата също е натрапчивост. Да не говорим за различните модни тенденции.

Втората снимка, която предлагаш не е пример за натрапчивост. Натрапчивостта е антоним на скромността. Основното предназначение на обеклото на жената в Исляма е опазване целомъдрието, т.е скромността. Забрадката /в различните й разновидности/ се носи с идеята да предпазва жената от чужди съблазнителни погледи. Абсурдно е да се твърди, че става дума за натрапчивост.

Онзи, който има нужда да се възбужда, когато
говори за своята родина, обича своята възбуда
повече от своята родина
.
(Tagore)

Offline PNK2003

  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 668
  • Gender: Male
  • Ius Est Ars Boni Et Aequi...
Ynt: Религия и Образование
« Reply #153 on: May 07, 2009, 11:56 »
Мустафа,

Аз не твърдя, че сте твърдяли противното.  Обърнах внимание на забележката (примера) ви по отношение на кръстовете в националния герб, който присъства в българските училища. 

По отношение на религиозните символи смея да твърдя, че изобщо не е абсурдно да се говори за натрапчивост при положение, че става дума за светско образование.  Дадено дете (ученичка) например, което не е облечено по ислямските или християнските канони и не е забрадено, но въпреки това е с нормално и прилично облекло, трябва ли да се чувства по-различно и не толкова целомъдрено в сравнение с друго такова, което е забрадено като това на снимката по-горе?  Или друго дете, което не носи толкова голям и масивен златен кръст, значи ли, че е по-малко вярващо или по-лошо от съученика си, който натрапчиво и кичозно демонстрира религиозната си принадлежност? 

Лично аз по принцип съм за въвеждането на задължителни униформи в училищата, особено на фона на настоящата икономическа обстановка.  Училището е място, където децата трябва да трупат знания и именно тези знания да са основен критерий за тяхната различност. 

Offline Metka

  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 1696
  • Gender: Male
Ynt: Религия и Образование
« Reply #154 on: May 07, 2009, 12:03 »
Az sashto sam za uniforma.
Ima malko bogati i mnogo bedni roditeli na decata.
Demonmstyraciata na luksozni drehi i atributi ot nqkoi deca navqva negativni asociacii i kompleksi.

Osven tova noseneto na specialni uniformi v u4ilishtata e tradicia koqto ima i koreni ot razvitite islqmski civilizacii predi v Ispanie i Bagdat.
Tam po onova vreme sashto e imalo specialni uniformi.

Offline mustafa_b

  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 2359
  • Gender: Male
    • Всичко за село Корница
Ynt: Религия и Образование
« Reply #155 on: May 07, 2009, 12:14 »
А защо трябва да се хващаме, като удавник за сламка, на твърдението, че религиозното и светското са несъвместими? Кой определя тази борба? Какво означава светско облекло - антирелигиозно ли? От МОН или да въвеждат задължителни униформи или да престанат да хвърлят пясък в очите ни с тези забрадки. 

Училището е светско, т.е. за всички, и именно затова не трябва да се поставя бариера на религиозни деца /в смисъл деца от религиозни семейства/ да го посещават. Според Конституцията на РБ всеки гражданин /независимо от етнос и религия/ има равни права, включително и правото на образование. Абсурдно е образованието да бъде само за "светски деца", а религиозните да отиват в "трета глуха" /или както сам препоръчваш - в религиозните училища/.

Дадено дете (ученичка) например, което не е облечено по ислямските или християнските канони и не е забрадено, но въпреки това е с нормално и прилично облекло, трябва ли да се чувства по-различно и не толкова целомъдрено в сравнение с друго такова, което е забрадено като това на снимката по-горе?  Или друго дете, което не носи толкова голям и масивен златен кръст, значи ли, че е по-малко вярващо или по-лошо от съученика си, който натрапчиво и кичозно демонстрира религиозната си принадлежност? 

Аз не съм този, който трябва да определя как да се чувствува някой. Чувствата на хората са твърде субективни за да си присвоявам това право.
Онзи, който има нужда да се възбужда, когато
говори за своята родина, обича своята възбуда
повече от своята родина
.
(Tagore)

Offline PNK2003

  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 668
  • Gender: Male
  • Ius Est Ars Boni Et Aequi...
Ynt: Религия и Образование
« Reply #156 on: May 07, 2009, 13:43 »
Според Конституцията на РБ всеки гражданин /независимо от етнос и религия/ има равни права, включително и правото на образование.

Именно поради тази причина образованието в Българие е светско и не може да има натрапване на религиозна принадлежност.  Никой не забранява децата да са религиозни или атеисти, но натрапчивото демонстриране на религиозна принадлежност няма място в една светска образователна система, защото както сам казвате тя е предназначена за всички.  Нито вие, нито аз или който и да е, включително и законодателят може да определяме как да се чувства даден човек, в частност учениците, но сме длъжни да предполагаме как биха могли да се почувстват (учениците) в определена среда.   

Offline mustafa_b

  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 2359
  • Gender: Male
    • Всичко за село Корница
Ynt: Религия и Образование
« Reply #157 on: May 07, 2009, 13:57 »
И все пак не получих дефиниция на понятиято "натрапване", както и за "нормално и прилично облекло на религиозните ученици".
Онзи, който има нужда да се възбужда, когато
говори за своята родина, обича своята възбуда
повече от своята родина
.
(Tagore)

Offline PNK2003

  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 668
  • Gender: Male
  • Ius Est Ars Boni Et Aequi...
Ynt: Религия и Образование
« Reply #158 on: May 07, 2009, 14:03 »
Абсурдно е образованието да бъде само за "светски деца", а религиозните да отиват в "трета глуха" /или както сам препоръчваш - в религиозните училища/.

Тук вече интерпретирате погрешно думите ми ;) Кога съм препоръчвал религиозните деца да отиват в религиозни училища?  Изрично посочих, че това се отнася за тези, които искат да получат религиозно образование! 

Offline abc

  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 1415
Ynt: Религия и Образование
« Reply #159 on: May 07, 2009, 14:05 »
Определението е сходно на конкретната дефиниция за несъобразена скорост.

Offline mustafa_b

  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 2359
  • Gender: Male
    • Всичко за село Корница
Ynt: Религия и Образование
« Reply #160 on: May 07, 2009, 14:20 »
Quote
От юридическа гледна точка забраната на т.нар. религиозни символи е класически пример за непряка дискриминация. Тя е налице тогава, когато привидно неутрална, отнасяща се до всички, разпоредба се стоварва само върху част от нейните адресати.

За всеки разумен човек е ясно, че макар и привидно обща, забраната за носене на религиозни символи в българските университети в същност цели и би “ударила” най-вече жените – мюсюлманки. Това е така, тъй като кръстовете като религиозен символ, могат да се носят под дрехите. Поради това ограничението не би засегнало съществено дори най-ревностните християни. Обратно, забрадката, като религиозен символ и задължителен атрибут от облеклото на жената, изповядваща исляма, се носи, за да прикрива части от нейната глава. Ето защо по предназначение тя е видима. Поради това, андрешковската хитринка със забраната на всички религиозни символи представлява множествена дискриминация, проявяваща се на полов, религиозен, а най-често и на етнически признак. Тази дискриминация, която няма разумно оправдание и смислена цел, нарушава пряко българската Конституция и Закона за защита срещу дискриминация. За пореден път държавата демонстративно отказва да спазва собствените си закони в името на конюнктурна политическа целесъобразност. Това е поредният лош пример за гражданите, от които се очаква да спазват същите закони, които държавата игнорира.

Освен тежкото юридическо и морално “пропадане”, ситуацията крие и някои “малки” и лесно предвидими неудобства. Интересна би била позицията на Министерството на образованието и науката, ако носенето на забрадка се очертае като модна тенденция. Вероятно специално обучени функционери в министерството ще установяват кога забрадката се носи като религиозен символ и кога като моден аксесоар. А кой ли би различил кръстът като религиозен символ и като чисто естетически орнамент в татуировки, пръстени, гривни и т.н.

Явно абсурдният проблем, макар изкуствено създаден, налага абсурдни решения. Затова нека всеки да носи на главата си каквото иска. Държавата и министърът на просветата да мислят повече за това, което става в главите на учениците и студентите, а не за нещата, които се слагат върху тях
.

http://mediapool.etaligent.net/show/?storyid=121172&p=31

Онзи, който има нужда да се възбужда, когато
говори за своята родина, обича своята възбуда
повече от своята родина
.
(Tagore)

Offline PNK2003

  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 668
  • Gender: Male
  • Ius Est Ars Boni Et Aequi...
Ynt: Религия и Образование
« Reply #161 on: May 07, 2009, 14:54 »
Мустафа,

От юридическа гледна точка не може да се твърди по този категоричен начин, че се касае за дискриминация.  Своите аргументи и виждане съм ги изложил по-горе. 

По скоро бих се съгласил да се каже, че въпросът е спорен. 

Ето едно мнение по проблема със забрадките:

Кра­си­мир Къ­нев, пред­се­да­тел на БХК:

"Заб­ра­на за но­се­не на заб­рад­ки, коя­то е на­ло­же­на в някол­ко дър­жа­ви, вклю­чи­тел­но и в Тур­ция, е ата­ку­ва­на не­вед­нъж пред меж­ду­на­род­ни­те пра­во­за­щит­ни ин­сти­ту­ции. Ми­на­ла­та го­ди­на Ев­ро­пей­ският съд по пра­ва­та на чо­ве­ка в Страс­бург пот­вър­жда­ва та­зи заб­ра­на за Тур­ция, ка­то се произ­нася сре­щу жал­ба­та на сту­ден­тка­та Лей­ла Са­хин. Съ­дът ре­ша­ва, че заб­ра­на­та Лей­ла да по­се­ща­ва уни­вер­си­те­та заб­ра­де­на, не на­ру­ша­ва пра­во­то й да из­повя­два ре­ли­гия. Ар­гу­мен­ти­те на то­ва ре­ше­ние бяха свър­за­ни със зап­ла­хи­те от ис­лямски фун­да­мен­та­ли­зъм в Тур­ция и опа­снос­ти­те, кои­то съз­да­ва но­се­не­то на заб­рад­ки там. То­ва ре­ше­ние на съ­да в Страс­бург не е спра­вед­ли­во. Има и дру­ги ре­ше­ния по ана­ло­гич­ни жал­би. През ноем­ври 2004 г. Ко­ми­те­тът по пра­ва­та на чо­ве­ка на ООН ре­ша­ва по­до­бен ка­зус по жал­ба на сту­ден­тка сре­щу Уз­бе­кис­тан. Де­ло­то Ху­дай­бер­га­но­ва от­но­во зас­яга пра­ва на сту­ден­тка в дър­жав­ния уни­вер­си­те­т в Таш­кент, коя­то не е до­пус­ка­на със заб­рад­ка в уче­бно­то за­ве­де­ние. Ко­ми­те­тът се произ­нася в пол­за на заб­рад­ки­те с ар­гу­мен­та, че заб­ра­на­та им на­ру­ша­ва пра­во­то на мо­ми­че­то да из­повя­два ре­ли­гия. На фо­на на прак­ти­чес­ки про­ти­во­по­лож­ни ре­ше­ния по то­зи ка­зус, Бъл­га­рия трябва са­ма да пре­це­ни как да се ре­гу­ли­ра то­зи въп­рос след раз­го­во­ри с пред­ста­ви­те­ли на мю­сюл­ман­ска­та об­щност. Трябва да се под­хо­ди праг­ма­тич­но към те­ма­та и да ви­дим пре­чат ли заб­рад­ки­те на няко­го в учи­ли­ще, за да не се съз­да­ват из­лиш­ни проб­ле­ми, как­ви­то заб­ра­на­та им би пре­диз­ви­ка­ла."

PETER

  • Guest
Ynt: Религия и Образование
« Reply #162 on: May 07, 2009, 15:41 »

Offline Gelina

  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 1487
  • Gender: Female
Ynt: Религия и Образование
« Reply #163 on: May 07, 2009, 15:51 »
Петер пак се класира! 

Offline Metka

  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 1696
  • Gender: Male
Ynt: Религия и Образование
« Reply #164 on: May 07, 2009, 15:53 »


PETER, shte izleze 4e si otkroven panturkist.
Shto ne idesh da pomagash ili da davash akal na ciganite v kvartal Fakulteto v Sofdia kak da ocelqvat i da se razvivat,
za da ne jiveiat v ku4shki kolibi?
Ili moje bi se prevaplashtavash vav stojer sreshtu vsqkakvi mesali, zabradki i pro4ee?
Kvo stana s ateizma ti?
Tazi prujinka koqto q  darjish v rakata si - model na DNK molekula li e?
I po tozi na4in kato ateist tarsish materialisti4no obqsnenie za fenomenat DNK?