Author Topic: Помаци от Смолянско и Девинско !  (Read 421700 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline mechta

  • Senior member
  • ****
  • Posts: 198
Re: Помаци от Смолянско и Девинско !
« Reply #915 on: May 14, 2010, 07:31 »
Направо да ви завиди човек на разпалеността. Сякаш не сте помаци а стадо вълци единаци. Защо трябва да се обиждате. Мога да ви дам малко информация за кукерите и нестинаря от Стоманово. кукерите са продължение или издънка на древните обичаи, останали в паметта на турската етнос. Все още се намират хора да разкажат за Джамал - персонаж от пролетните празници и обичаи на турците ,както и от свадбарските обичаи в миналото, а защо и не на другите етноси.Нека не забравяме, че те заедно са дошли от Изток чрез великото преселение на народите. А нестинаря е подставено лице с определена цел. в селото не е имало нестинари, но нали знаете че всеки обича да се изживява по някакъв различен начин. ако помните пробата за смяна на имената на турците започна именно в това село 1972 г. Бабта на нестинаря е туркиня, дядото е помак от Змеица. а баща му е от с. Тикале - също помак. Но съпругата му, която е по-възрастна с 20-тина години е бивш преподавател по музика от ПУ "П. Хилендарски" . дали е истински гадател - нека всеки отиде и сам се увери. селото е толерантно към всеки, разбира се ако е останало от него много. по-добре да почетете малко изследване, отколкото да се катате и обиждате.    ПРОЛЕТНИ ОБИЧАИ, РИТУАЛИ И ЗАБРАВЕНИ ПРАЗНИЦИ В БИТА  НА ТУРСКАТА ОБЩНОСТ
В зората на човешката цивилизация, когато започва  борбата за оцеляване на рода и възникване на общността като самостоятелна  единица възникват различни ритуали, обичаи и празници. Ако търсим корените им,  то непременно ще откриемвръзката  между човека, природата и космоса.
Тази връзка е отражение на пътя на общността през  определени географски ширини, времена и харатеристики на ареалите. Това  обеснява различните тотемни знаци и обожествяване на природни обекти. Не трябва  да ни очудва многообразието в тази насока. Природни явления, животни, растения,  скали, реки, морета, планини, степи, пустини и пр. Всичко се свежда до връзката  човек-природа-космос. Колкото по-архаични са паметниците на тези култове,  толкова са по-истински.
Да погледнем в географските ширини: Африка- тотемите  са лъвове, паяци, птици и растения от този ареал. Азия- слонове, тигри, змии на  юг; вълци ,мечки, тюлени, елени на север. Така и с останалите континенти. Всяка  област предначертава тотема-божество и празничния календар на дадена общност, а  всичките те са свързани с природните сили и космогония и отразяват една  по-силна и съществено-зависима връзка. Това е най-силната част от вярванията на  общността.
Огънят, водата, въздуха, природата, звездите и  космическите обекти. Тук се отнасят празници посветени на подновяването и  запалването на огъня, космическото затопляне на земята, пречистването й и  ритуали посветени на водата.
Преклонението пред вятъра и огъня често е завоалирана  в тайственост, а водата е част от най-срещаните обичаи. Това се обеснява с  космическите катаклизми в развитието на расите.
Човекът вече е изпитал всеобщата сила на водата чрез  всемирния потоп, но срещата с огъня и въздуха все още предстоят и за тях се  гадае по нищожните познания за тяхната същност.
Дълбоко в бита на общността са запазени първичните  взаимоотношения между тях и формирането на нрави, обичаи и празнични ритуали.  Която и обособена общност да се вземе, ще открием безброй интересни вярвания,  ритуали и обичаи. Някои от тях са изчезнали, други забравени, трети са в  спомените на по-възрасното поколение, а една минимална, почти незабележима част  присъстват в ежедневието и бита.
Човек и Природа- две взаимно сързани зависимости,  заложени в ерата на зараждане на човешките раси. Тяхното проявление е  продиктувано от взимните им изменения и обусловени от т.н. биологични  часовници.
Биологочният часовник на Природата диктува и  активизира действието на Човешкия часовник. За да направим този паралел е необходимо  да вникнем в древния календар на човечеството.
В ерата на зараждането на Шаманизма се е оформил  този т.н. часовник. В календара на езическите шаманистични празници има една  градация на дейностите и човешките прояви продиктувани от това.
В някои села до 60-те години на миналия век можеха  да се открият автентични ритуали и празници   свързани с пролетното пробуждане. Те все още са в спомените на  най-възрасното поколение в турските села от Централните Родопи.
Три празника отразяват градацията на пролетното  събуждане и съзряванеДжемре  дюшю, Невруз и Адерлез (Хъдерлез).
ДЖЕМРЕ ДЮШЮ –  ПРОЛЕТНО ПРОБУЖДАНЕ
Той се е отбелязвал на 14-ти февруари с падане на  топлия Божествен дъх върху земята. На този ден най-възрасната жена в  семейството събирала пепелта от огнището изнасяла навън и поръсвалва с него  в  кръг купчината сняг на двора. С този  акт, тя напомняла на снега, че е време да си тръгва, защото кръгът се затваря и  той няма накъде да ходи и да се разполага като господар.
Съществува поверие, че снегът е най-мързеливият в  природата и трябва често да му се напомня. Именно с това започвало великото  напомняне.
В същият ден пътеките поктити със сняг, или лед  вместо да се поръсват с пепел, както е през зимата, се ръсят с плява от сено  /ситните семена и цветове на тревите/, защото и този акт е продиктуван от  условията –сеното е вече на всършване и под него са се отроноли всички семена и  сухи цветове.
С това пък се показвало на земята, че нейните рожби  са се събудили и искат да се върнат при нея, за да покълнат. От този ден  започва и подготовката на различните семената за покълване и посев.
Друг ритуал свързан с този празник е „смяната на  хляба”. От сутринта тесто за хляб се замесва с нахутено брашно и сбрано мляко,  оставено за подквас до раждането на телетата, оформят се толкова малки  хлебчета, колкото са членовете на семейството и едно за гостенина. Нахутеният  хляб е най-вкусният хляб. Той може да се яде и изсъхнал-вкусът му се подобрява  при повече престой.
Ако има останал хляб в къщата се намокря и изнася за  последно на птиците. След този ден и птиците трябва да търсят сами прехраната  си.
С празник са се появили и аналогии в народните  мъдрости и пословици, провокирани от връзката   на мюсюлманското население с християнското. „Атанас гелди, яз гелди”. (Атанас  дойде и лятото вече е на път.)
Джемре дюшю може да се усети и видимо. Ако се  застане до езеро, локва, или пълноводна река по повърхността и ще се забележат  ситни капки дъдж, сякаш целуват водата. Кой не би ахнал при тази видима целувка  между Космоса и Водата. Това явление е трудно уловимо и хората казват, че  тайството е в основата на Космическото зачеване.
След този ден колкото и да вали сняг- той бързо се  топи, а слънчевата топлина вече е надделяла над студа и хората не се страхуват  от зимата. Тридесет и пет (35) дена след този празник идва следващият - невруз.
НЕВРУЗ - ПРАЗНИКЪТ НА ПРОЛЕТНОТО РАВНОДЕНСТВИЕ
Той се е  празнувал 35 дена след „ДЖЕМРЕ ДЮШЮ”, за това и в по-късния  християнски календар датата е или 21 -ви, или  22 -ри март.
Докато на предишния се смена хляба на този се сменя  огъня.
Тук огънят е   на централно място по предназначение. Първо при подновяване от него  трябва да си вземе всяко семейство. След това се прескача за здраве.
От сутринта се измитат къщата, оборът и дворът, а  сметта се подпалва, като в него сипват смола, за да прогони „лошия” дим.
Рано сутринта тръгва на обиколка из къщите и ДЖАМАЛ  – човекът-страшилище, за да подгони болестите и злото   за да ги откара при огъня да изгорят. Хората му дават малка питка  хляб, с който той уж примамва злото и болестите към огъня. Ако те,болестите, са  много, по преценка на думите, които изричат мърдреците, съобразно прекараните  болести и злини, които са посетили селото, то Джамал слага питките в торба и ги  занася далече в гората. Закача ги на изсъхнало дърво, или сух клон, като по  пътя ги залъгва: „Хайде с мене, ще ви заведа на пазар, да си харесате нови  дрехи, или хайде с мене ще ви водя в друго село там е по-хубаво.” Завежда ги до  огъня, ако не изгорят ги води в гората и като закачи торбата казва: „Сега ме чакайте  тук ще дойда. И се връща по друг път към селото.
  Ако няма наоколо дървета то Джамал ги носи на реката и им казва: „Сега ще пийна  малко вода и ще продължим. ”Но вместо да пие пуска торбата във водата. Може  болестите и злото да викат подир него, но той трябва да се върне по друг път и  да не поглежда назад, за да не се върнат с него. Случва се Джамал да забрави  това и тогава селото боледува, или го сполетява зло. За това този ритуал е бил  привилегия на определено семейство и се предавало от баща на син.
Запалването на огъня става от четирима души-двама  държат по една суха лескова пръчка и търкат едно в друго, а други двама отсрани  доближават праханта. От новия огън трябва да си вземе всяко семейство, за да  поднови домашният. След това всеки прескача огъня за здраве.
На този ден Природата издиша за втори път по-топлият  си дъх, за това по поляните цъфти двуустното цвете Linaria „ики ченели”
В итересна легенда   се разказва, че Великият Танръ на този ден създал човешката раса, с  огнения си дъх, който е вътре в човека и там е душата му. Този дъх е невидим,  но е част от огненият пламък- светлината в   човешката душа, чрез която човек може да се слее в небитието, ако е  успял да съхрани в себе си тази светлина.
На този ден се сменят и Пири къзларъ със Саръ къзлар  (Самовилите със Самодивите). Самовилите се скриват във кладенците, да не ги  стопява слънцето до появата на първото заледяване, когато отново ще царуват на  воля. Често „крадът” децата, които надничат през лятото в кладенците.(майките  именно със Саръ къзлар плашат децата си)
Празникът „Невруз” продължава през целия ден. От тук  насетне каквото и да се посади – не замръзва.
АДЕРЛЕЗ И МОРТУФАЛ
  (Песните и  маанетата са написани с диалекта на селата Нова махала, Стоманово и Фотиново –  Централните Родопи)
Градацията в пролетните празници е Адерлез. Колко е  старинен и на кои етноси принадлежи - не може да се спори, но винаги e бил   кулминация в пролетния  календар.  Разбира се и този като другите днес е размит със съвременни суетни елементи и  от афтентичността му са останали малко естествени неща.
Както и да погледнем – той е навсякъде по света –  сред тюркските племена, индо- азиатските, западните, индианските и пр. За него  са останали някои поверия и знания сред по- възрастното население.
Имало някога двама братя Хъдър и Илияз. Баща им ги  проклел по погрешка, за да умрат, но Танръ се смилил над тях, защото не били  грешни и ги захвърлил на края на двата свята – Магреб и Машреп. Като те можели  да се видят и срещнат само на Адерлез. В този момент всичко спирало в Космоса и  на земята. Звездите също се събирали от единия и другия край, но никой не можел  да види това.
В старите вярвания тази среща между двамата братя  можело да се познае по няколко знамения:
- спиране на Времето
-спиране на вяръра
-срещането на звездите, които две по две се събирали  за миг и ако някой успее да ги види, то те „падали” на земята, а всъщност  губели светлината си и се отдалечавали още повече във Вселената.
- по квасенето на хляба и млякото. Ако се замесело  нахутен хляб, то на Адерлез –срещатата на дамата – хляба сам се квасел и  бухвал. Същото се отнасяло и до прясното мляко. Често жените изпитвали това  знамение и разбирали, дали двамата братя са се срещнали.
Спазвали се ограничения, защото не се знало момента  за предпазванен земята от зло през следващата година. Имало и забрани:
-          [/font]Сутринта  преди изгрев слънце се омотавали и завръзвали ножиците, за да се пази стадото и  животните от зъбите на вълците и дивите животни.
-          [/font]Да  не се пипат яйца, за да не се образува гуша.
-          [/font]Да  не се пипа игла и конец, за да не се срещне змия и ухапе.
В Централните Родопи празникът Адерлез се е  отбелязвал на шести май. Основен момент бил Мортуфала.
Предният ден момите от селото събирали цветя,  правели ги на букетчета и завръзвали към тях гривна „сърча”, обица, гердан или  пръстен. След това ги потапяли в бакър или чьомлек с вода и вечерта поставяли  под гюл-трендафил на незнайно място. Надвечер под гюла присядала възрастна жена  от селото, която издържа на безсъние, за да опази Мортуфала от ергените. Защото  те, ергените, ако откриели цветята ги зацапвали с фекалии и Мортуфала не можел  да се вади, а момите щели да останат неомъжени.
Често ергените се опитвали да подкупят някое момиче  - сестра, братовчедка за мястото на бакъра, но пак не успявали да го открият.
През този ден се измитала къщата от паяжини, за да  посрещне празника в чистота както момите. Съществувало поверие, ако Адерлез  завари в къщата паяци, то жената няма смогне на работата през лятото и все ще е  уморена, а ръцете и заплетени.
Особено място заемал ритуалът за гадаене с копривени  стръкове. Вечерта най-възрастната жена откъсвала по един стрък за всеки член от  семейството и ги подреждала на земята под някоя стяха. На сутринта отивала и  поглеждала кой стрък е свеж и кой увехнал. По това гадаела дали всички ще са  здрави и читави, или някой ще боледува и умира. Това гадаене тя правеле в  тайнство като криела мястото за коприва, защото се страхувала да не се узнае  истината. Често тя трябвало да излъже, ако има увехнали сръкове и така да  предотврати изпадането в отчаяние на другите. Този акт е бил признание за  нейната сила и увереност. Щом стръковете се окажели росни и свежи тя ги  донасяла в къщата, ако не - казвала, че е забравила да постави коприва.
Понякога в семейството имало и болни – тя нарочно  донасяла свеж стрък и за болния, за да вдъхне   вяра и скорошно оздравяване и това помагало.
В деня на Адерлез, призори, след падане на росата се  търсели потайни полянки, за да се „изкъпят” /търкаляне по росна трева/ за  здраве. Ако не, измивали лицето, шията, ръцете и краката. Възрастната жена  изкъпала се най-рано донасяла росни цветя в къщата и ръсела с тях наоколо.
На този ден се изпълнявали и други ритуали.
-          [/font]На  момите косите се решели с метла върху въже, за да са дълги и гъсти.
-          [/font]Слабите  се удряли с „естач”- дъска за точене на баници, за да напълнеят.
-          [/font]Дебелите  жени се удряли с точилка , за да отслабнат.
-          [/font]Сутринта  момата ходела за вода на извор, когото тя срещнела по път, това и е бил  късмета.
-          [/font]На  този ден се точели юфките, за да се стели житото по нивите.
По обяд билкарите и лечителите излизали за ранните  билки. Най-вече търсели змия. Съществувало поверие, че главата на убита змия на  Адерлез предпазва от всичко – лоши очи - уроки, зло и болести. От главата и  правели амулет – муска. Такава муска носеше леля Сабрие Балъкчиева от  с.Стоманово против епилепсия. Веднъж тя изгубила амулета и болестта и отново се  появила.
Змията излиза наяве след Адерлез, но ако някоя се  измами, то билкарите имат късмет. Между самите билкари уважението към този,  който я е намерил, се счита за благословия от Аллах.
Ергените от предният ден приготвяли долапа за  люлеене – най- старият вид на Виенското колело дошло от древността с великото  преселение на тюркските племена, а на сутринта закачвали и люлки - синджири, на  които се люлеели с две въжета отзад и отпред.
Момите, облечени в празнични дрехи. В миналото  облеклото им се отличавало малко от това на възрастните – главата забраждали с  креп, обличали байрямска аладжа, препасвали коллу йоннюк, саанъ дон(дълги  гащиподобни на шалвари с дантели), плетени чорапи, цървули и заедно с младите  невести отивали на хармана. Там скрита под пещимала прикляквала някоя възраста  жена с бакърчето, умееща да реди маанета. Всички моми прихващали отстрани  пещимала и въртейки се в кръг пеели:
Mortufal ah  mortufal mortufalın falı var aman aman,
en iptida  çıkanlar dövletinden bahtı var aman aman…
След песента жената под пещимала започвала да  припява различните букети и предрича, за кого ще се жени момичето. Чиито букет изхвърля  - такъв е късмета. Момите го припознавали и вземали. Жената редяла следните  маанета:
Ay başın yarısı var  koyunun kuzusu var,
Kızın kısmeti dolu  - Osman çobanın oğlu...
След като се опеели цветята всички отивали на  люлките и там ергените започвали да люлеят момите, да подмятат и разпитват коя за  кого ще се жени. Тук сред загадки и закачки се разкривали някои предричания.  Целта е била да има тайственост, която е уважение за морала на момите.
Докато младите се веселяли – възрастните седяли  отстрани и обсъждали „политиката” - посевите – къде какво може да се сади, кои  ниви трябва да почиват, колко ще бъде платата на овчарите и пастирите, за колко  ще се цани надничаря, какъв и как ще е реда в мандрите на отделните родове, в  кои родове ще има свадби и новородени и участието на общността в тях – било морално,  или материално и въобще всякакви проблеми, които предстоят.
След този ден започвало и работният сезон за  овчарите и пастирите. След обяд се садяло фасул и други посеви, защото след  този ден започвало празната седмица, в която каквото и да посадиш не пониква.
                                                                                                              2005, Смолян

Offline ivetko

  • Senior member
  • ****
  • Posts: 187
  • Gender: Female
  • Животът е кратък, изкуството - вечно!
Ynt: Помаци от Смолянско и Девинско !
« Reply #916 on: May 14, 2010, 12:12 »
http://www.promacedonia.org/ss/ss_7.html

Четете очерците на Михаил Арнаудов. Там пише.

Offline Hashashin

  • Defendor of the Truth
  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 2013
  • Gender: Male
  • Has odabaşi
Re: Помаци от Смолянско и Девинско !
« Reply #917 on: May 14, 2010, 12:18 »
Мечта, айде и кукерите изкара турски, нестинарите и те. Сега е ред да изкараш Еньовден, коледарите, русалиите, Благовец и другите езически празници и обичаи за турски и да се оправят нещата. Нека да се върнем всички към турските си корени, които сме забравили.   ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Offline mechta

  • Senior member
  • ****
  • Posts: 198
Re: Помаци от Смолянско и Девинско !
« Reply #918 on: May 14, 2010, 13:43 »
За нестинарите не съм казала такова нещо. Ако един се подвизава в турско село ,то не значи че са турци, но преди да се появят кукерите имаше Джамал и ако не знаеш един от главните герои на кукерите е Джамал и невястата.

Offline mechta

  • Senior member
  • ****
  • Posts: 198
Re: Помаци от Смолянско и Девинско !
« Reply #919 on: May 14, 2010, 13:45 »
Балканджи, не към турските корени, а към тюркските - има разлика. пък и какво лошо видя от турците, които жевеят в България?

Offline Hashashin

  • Defendor of the Truth
  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 2013
  • Gender: Male
  • Has odabaşi
Re: Помаци от Смолянско и Девинско !
« Reply #920 on: May 14, 2010, 13:54 »
Нищо лошо не съм видял от турците, а и имам много приятели турци, но ти си смешна с опитите си да изкараш всичко тюркско. Забелязваш ли, че вече хората даже не ти отговарят ама си се смеят и подминават постингите ти като жужене на муха в ухото  Вари ни, печи ни, тюрки нема да станем Мечта. И ако обичаш не изкарвай славянските ни митове и легенди тюркски. Самодивите са славянски е не тюркски. Запомни го!

Offline muti6

  • Adviser
  • ****
  • Posts: 927
Re: Помаци от Смолянско и Девинско !
« Reply #921 on: May 14, 2010, 16:05 »
Нищо лошо не съм видял от турците, а и имам много приятели турци, но ти си смешна с опитите си да изкараш всичко тюркско. Забелязваш ли, че вече хората даже не ти отговарят ама си се смеят и подминават постингите ти като жужене на муха в ухото  Вари ни, печи ни, тюрки нема да станем Мечта. И ако обичаш не изкарвай славянските ни митове и легенди тюркски. Самодивите са славянски е не тюркски. Запомни го!
Едни говорят за тюрки, други за славяни.Нормално!!! ;D

Offline mechta

  • Senior member
  • ****
  • Posts: 198
Re: Помаци от Смолянско и Девинско !
« Reply #922 on: May 14, 2010, 16:41 »
Много си вещ, само че аз не съм като българите все да търся кого да изкарам българин, това не ми е присъщо. а това че фолклора, обичаите, вярванията на етносите са препокриват не си го измислил нито ти нито аз. Виж, аз преди всичко съм човек и мюслюманин, а в България никой не изкарва помаците, циганите, власите и пр. турци това е патент на българите да изкарват всеки българин. ти ми отговори, кои са Пири къзлар и кои са Саръ къзлар , щом си вещ по етнографията на народите, както и кой е Тангръ. Ти може да се мислиш за славянин, защо всеки помак трябва да мисли като теб. А това дали се четат моите коментари от други хора- само такива като теб могат да твърдят, които искат всички да мислят еднакво като при "социализъма". Освен да се заяждаш вземи да поразгърнеш и малко чужда литература за етносите и техните обичаи, вярвания в до Християнския и Мюслюманския период.

Offline Hashashin

  • Defendor of the Truth
  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 2013
  • Gender: Male
  • Has odabaşi
Re: Помаци от Смолянско и Девинско !
« Reply #923 on: May 14, 2010, 16:48 »
Мечта, не ни занимавай с личните си проблеми ако обичаш.

Offline Hadj

  • Adviser
  • ****
  • Posts: 585
Re: Помаци от Смолянско и Девинско !
« Reply #924 on: May 14, 2010, 17:50 »
    Тъй като съм изучавал и се занимавам с етнография и гостодин Добрев не съм никакъв ходжа / усещам какво влагаш в това/ познавам добре и религията и  традициите си.За кукери не съм спорил но знам достоверно че  маскариданите забавления при мюсюлманите нямат нищо общо с кукурските,русалиййските и сурвакарските  тредицци  съществуващи при християните.Там  те почти са свързани с  църковния калаендар.В моето село също съм запомнил по време на Байрямите такива "срашни хора" и на тях им казваха "маскари".В момента също по празници се праобличат и маскират,даже играят и някаква сценака / за жюмбюш/. прави се и интересна  "камила" която я консруират няколко души.
     Мечта,Невруз си е типично персийски празник,и днес персийската нова година започва през пролетното равноденствие.Ритуалите с огъня също са  от персите защото преди  исляма те са поклонници на огъня "зороастризъм" възможно е  и в турската култура да има персийски традиции -та нали в началото  докато се измисли турския книжовен език  Османския двор е ползвала културата на  Персите/ сигурно знаеш че най-добрите учители на Фатих Султан Мехмед са перси.

Offline Hashashin

  • Defendor of the Truth
  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 2013
  • Gender: Male
  • Has odabaşi
Re: Помаци от Смолянско и Девинско !
« Reply #925 on: May 14, 2010, 17:55 »
Кукерите и помашките и християнските водят началото си от траките и тяхната религия, така че имат доста общо по между си. А това че са свързани със църковния календар не е много верно.

Offline Dobrev

  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 500
  • Gender: Male
Re: Помаци от Смолянско и Девинско !
« Reply #926 on: May 14, 2010, 18:19 »
    Тъй като съм изучавал и се занимавам с етнография и гостодин Добрев не съм никакъв ходжа / усещам какво влагаш в това/ познавам добре и религията и  традициите си.



Извинявам се, объркал съм се от скайпа ти.
Нали беше hodjata... там?  ???
Просим извинение!



Offline Петя

  • Senior member
  • ****
  • Posts: 149
  • Gender: Female
Re: Помаци от Смолянско и Девинско !
« Reply #927 on: May 15, 2010, 19:42 »
    115 години от появата на първия вестник в Средните Рдопи

През настоящата година се навършват 115 години от появата на в-к"Родопски новини".Това става в в село(сега град) Чепеларе и е знаменатателно събитие,защото Чепеларе се намирало тогава до самата граница с Османската имерия,зад която са останали десетки селища с българско население.Чрез него се създавала естествена връзка и контакти в икономическо,просветно и културно отношение.Всяка книга,всеки вестник и новина от свободна България давали надежда на това население,че ще дойде денят ,когато и този край ще се пресъедини към майка България.Първият брой на в-ка се появява на 6 Септември 1895г.
Възможностите на издателя били скромни,фотматът му е 23/30 см.От заглавната страница ства ясно,че негов издател и редактор е Васил Дечев-един от колосите на родопското краезнание,вписал името си в плеадата от родопски будители.
Във вестника липсва уводна статия,но от следващите броеве става ясно,че е предназначен да разглежда  проблемите на Чепеларе,като селище от голямо значение в тогавашната Рупчоска околия.Но Дечев не спира до тук,а гледа и напред в бъдещето.
Голям подвиг е по онова време да се издава вестник и то в район,където няма печатница и транспортната връзка с Пловдив се осъществява само с мулета и катъри.Въпреки това в-ка се печатал в печатница "Съгласие" в Пловдив.
Първата страница на 1бр. е изпълнена с рекламни текстове за появата му,каква е цената и къде може да се осъществи абонамент,къде да се изпращат сумите,каква е периодичността,как се заплащат обявите и др.
В-ка излиза цели три месеца,без никаква странична финансова подкрепа и списван почти изцяло от издателя и редактора му.Дечев разчитал много на своите абонати и спомоществуватели за финансовата издръжка на това начинание,но след три месеца в-ка спира поради слабия интерес.
Всеки брой излиза в 4 страници,като само последият бр 7-8 е в 8 страници.


Първата публикувана статия е "Седалището на околийското управление в Рупчос".Дечев доказва по категоричен начин,че то трябва да бъде в Чепеларе,а не в Хвойна(по нареждане на Румелийската администрация),като имал предвид военно-стратегическото положение на Чепеларе и близостта му с границата на Рожен.


Друга статия в този брой е "Пътищата в Рупчоската околия".В нея Дечев доказва,че най-краткият шосеен път  от южната граница до Беломорието е  през Станимака(Асеновград),Чепеларе,Устово(сега квартал на Смолян),Ксанти,който ще спомогне за разработването на природните богатва намиращи се в Рупчоска околия.


В рубриката "Дневни новини и бележки" този въпрос се разглежда подробно,като цитира доклада на Окръжната постянна комисия за обновяване на пътя Коматево-Марково-Хвойна-Чепеларе,считайки го за нерантабилен.


Дечев поставя остро въпроса за мястото на Държавното петокласно училище в околията.Той настоява седалището на училището да не е в с.Орехово,а в Чепеларе.Това не е каприз на местен патриот,а далновидно виждане за ролята на училището  като притегателен просветен център за онези българи останали в пределите на Османката държава.


В същата рубрика,но в бр.2 Дечев помества две важни съобщения.Едното е,че са завършени постройките на училищата в Чепеларе и Хвойна,като Чепеларското е двуетажно с кула в средата за часовник и може да приема повече ученици.
Второто съобщение е,че в с.Тъмръш е починал Ахмед-ага,предишен управник на Рупчоската околия и "разорител" на Перущица,Дедово,Бойково  и др. села.


Една част от бр.3 на "Родопски новини" е посветена на 25 годишната книжовна дейност на Иван Вазов.Дечев се извинява,че поради "тесните колонки" на в-ка не може да се публикуват повече произведения на писателя,а само стихотворението "Родопите".


От бр.2 е продължението на темата"Защо пропадна скотовъдството в Родопите?"Този въпрос е разглеждан в исторически план.Статията не е завършешна,поради спирането на в-ка,но той се връща на тази тема и  в други публикаций.


В дневните новини Дечев съобщава,че е издаден указ от 5 Септември с.г. за отделянето на Солища и Гела от Широколъшката община и обособяването им в самостоятелни общини поради нарасналото им население и отдалечеността им от Широка лъка.


В същата рубрика в бр3-4 се описва едно голямо събитие за Чепеларе-наводнението в Родопите.Необичайното,за тези места,бедствие изважда от релси спокойният дотогавашен живот.Описанието се чете живо и увлекателно,изпълнено с подробни сцени  за спасяването на жители и пораженията от стихията.Дечев публикувал некролог за загиналия негов баща Дечо и брат му Костадин,станли жертва на буйните води.Дава се и допълнителна информация за удавени животни и повредени градини и др. имоти.Унищожена е и библиотеката на дружество "Родопска искра",съборени са и мостове по пътя Чепеларе-Станимака.Споменава се за нанесени загуби и в др. селища:Широка лъка,Устово,Девин,Габрово(Ксантийско),Мугла и пр.


В последният бр.8 е публикувана прокламация на княз Фердинанд(Прокламация към моя възлюбен народ) по случай раждането на сина му Кирил и даване титлата княз Преславски.


Вестник "Родопски новини" е културна проява която има голямо значение за Среднородопието.Някои от разглежданите въпроси звучат и днес актуално,защото има какво да поучим от големия Васил Дечев.



                                                                                     Вестник "Отзвук",Смолян

Offline Dobrev

  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 500
  • Gender: Male
Re: Помаци от Смолянско и Девинско !
« Reply #928 on: May 16, 2010, 05:41 »
www.chepelareinfo.org


Легенди,  митове и предания, свързани с културни обекти в община Чепеларе
                   

СЕЛО ПАВЕЛСКО:

Крепостта  Зареница:
1. Разположение:
Разположена е на левия бряг на Лютидол,  намиращ се 5 км източно от село Павелско и 5 км южно от курорта  Нареченски бани.
2. Възраст:
Хрониките  на Т. Скутариот и Г. Акрополит, говорейки за борбите на византийци и  българи през ХІІІ век, не съобщават нищо за нея.
Историческите  данни за крепостта Зареница са твърде оскъдни. Единствени  археологическите находки хвърлят известна светлина на местността около  Зареница. Намерени са много стари кюпове от груб червен хоросан,  гробници, въглища, кости и др. През 1925 г. иманяри слизат в процепа до  калето с въже и откриват останки от оръжия. През същата година в  източната част на крепостта е намерен нож с две остриета, с месингова  кания, накрая със змийска глава.
Археологическата  експедиция “Родопи 1978”, водена от Б. Чапъров от Пловдивския музей на  24 юли заминава за Зареница. Чапъров е поразен от крепостната стена към  Лютидол. Той определя Зареница като дело на траките. Така тя е описана  и от Г. Пашев през 1974 г. За бойниците на крепостта Чапъров твърди, че  са от V век пр. Хр. Крепостните стени са зидани на кална основа. През  вековете калта от лицето на зида е отлетяла и се създава впечатление,  че зидарията е суха. Чапъров е на мнение, че пътят от Абдера (на  Егейско море) през Родопите и Стара планина за Дунав е охраняван от  тази крепост. Това предположение се подкрепя и от намерените монети при  моста на Чепеларска река, свързващ Павелско и Хвойна, сечени през  ІV век пр. Хр. в малоазийския град Парион. Находката говори за  търговия, водена от тези места с гръцките колонии по Егейското  крайбрежие – Абдера, Маронея, островите и малоазийския бряг.
3. Описание:
А) През  1966 г. от Елена Тошкова:
Сред  рядка борова гора се открояват крепостните стени на Зареница. Стените й  са от обикновен сив и бял местен камък без хоросанова спойка.  Камъните – различни по големина – са подредени така, че се врязват един  в друг като зъбци. Крепостта е укрепена на запад със стена, висока  3-4 м, широка 3 м и дълга около 200 м. На изток е използвано  естественото укрепление – недостъпна отвесна скала, която потъва в  пропаст. На юг от западната околовръстна стена се намира друга стена,  дълга 7 м, широка около 1,5 м и висока около 3 м. Тази стена е с 2 м  навън от общата линия на западната стена. Служила е за защита на входа,  широк 4 м. По околовръстната стена са се намирали наблюдателници с  бойници. Разстоянието между изкуственото укрепление и отвесната скала е  15-20 м. Върхът на последната е изравнен със земята от вътрешността на  крепостта.
Б) Г. Пашев –  1983 г.:
От  изток Зареница има 200 метра отвесна стена, непристъпна от Лютидол.  Крепостта е достъпна само от запад – местността Гора. Предохранителната  й стена, сега разрушена, е дълга 213 м и е разкрита през 1978 г.  Вътрешната стена с дължина 111 м има добре запазени зидове с дебелина  3,40 м. Входът на крепостта Зареница е 3 м широк. От него на юг до ръба  на отвесната скала има зид с дължина 12 м. На север от входа до първата  бойница са 18 м. Тя изпъква с 3 м вън от зида. Следва 27 м зид на изток  до втората бойница, четириъгълна и по-голяма от първата. До ръба на  отвесната стена има още 36 м. Любопитно е, че много от мерките на  крепостта са кратни на числото 3. Крепостното пространство вътре между  стените е около 2 декара. Вода днес в околностите на Зареница няма, но  през пролетта, когато се топят снеговете от северната й страна се  появява мокро място – Амужова падина, което показва, че евентуално там  се е намирал нейният водоизточник.
В) Божидар  Чапъров – 1981 г.:
Много  добре е запазена и тракийската крепост Зареница при село Павелско,  която датира от V-І век пр. Хр. Построена на едноименния връх (1251 м)  по билото на Радюва планина, тя е охранявала и големия тракийски път от  Абдера (на Егейско море) за Истрос (р. Дунав). Крепостта е научно  документирана за първи път от експедиция “Родопи-78”. Тя има две  успоредни стени: външна с дължина 214 м и вътрешна с вход и две кули.
4. Легенди  за името на крепостта:
Най-разпространена  е легендата, че крепостта е отбранявана от юнак Зарю срещу турците. Ето  каква дописка, без автор, помества пловдивският вестник “Народний глас”  на 28 април 1882 г.: “В селото има един старец на 107 години, който  разказва, че на Зареница се е държал срещу турците българският юнак  Зарю. Било нощ, защитниците на крепостта останали без хляб и помощ. От  войската се чул вик, спуснала се мъгла, турците нахлули, вика сметнали  за вик на предаване. През отворените врати на крепостта турците във  вихъра си се изсипвали през отвесната стена в пропастта. Труповете се  вмирисали и дали името на дерето “Лютидол”.
Според  друга легенда хубавицата Зарена (Зорина), която заедно с баща си Сабази  живеела по съседните пещери, се хвърлила от скалите на крепостта,  поради несподелена любов. Тя имала любим, който идвал всеки ден на  среща с нея при отвесната скала, за да се видят. Но един ден той не  дошъл и отчаяната девойка се хвърлила в пропастта от мъка.
Т. Въргулев  (бивш кмет на селото в края на ХІХ и началото на ХХ век) твърди, че  селото е основано от някой си Павел, чийто син Зарю е основал и  крепостта.
Някои пък  предполагат, че името на крепостта идва от югоизточното й разположение,  тъй като сутрин, при ясно време, когато слънцето се покаже от Юговския  хоризонт, първо нея огрява. От тези първи слънчеви лъчи (светлини –  зарници) може да е произлязло и нейното име, като зарници постепенно  езиково се е трансформирало в зарница и от там в зареница.
Според  местна легенда крепостта Зареница е била охранявана от 250 снажни  българи и 100 кучета. Тук живеел някакъв италиански пленник, който  дресирал кучетата. Всяка нощ те били пускани и ако някой не носел  босилек (такава била паролата), кучетата прегризвали гърлото му. Същият  пленник направил и две каменохвъргачки, които изхвърляли камъни на  200-300 м от крепостта. Защитниците й били събрани от махалите Кошльови  колиби, Иверце, Белянце, Мержаница и Косово. Те били едри и много смели  мъже. Имали обща мандра с 3 500 овце. Жените им живеели в съседните  колиби. По време на турското нашествие към вътрешността на Родопите се  отправила силна войска, която се разделила на две. Едната част тръгнала  по поречието на река Въча, а другата през село Бачково, като търсела  “Топли води” (сега Нареченски бани), които открива и се установява при  тях. Според преданието на югоизток от Нареченски бани турците навлезли  в т. нар. “Свободно пасище”, близо до “Хайдушка поляна” и “Леви  цървул”. Първите 50 души, които пашата изпратил, не се върнали.  Българите отбранявали с камъни “Хайдушка поляна” и не допускали турците  да се изкачат към крепостта. През зимата половината войска измряла от  студ, а останалите прекарали в пещерите около Нареченски бани. През  пролетта на другата година пашата получил в подкрепа още 20 000 войници  (преданията винаги боравят с едри цифри). Но въпреки подкрепленията  крепостта не се предавала. Тогава една възрастна жена от село Наречен  казала на пашата да направи обход на запад, където има сгодно място за  настъпление към крепостта Зареница. Турците навлезли в хвойненската  котловина при село Хвойна и село Павелско. При местността “Алесе”  станало голямо сражение. Българите подмамили турците през нощта към  крепостта и почти всички нападатели наскачали в пропастта. Ала щурмът  продължил. Дерето се изпълнило с толкова кръв, че се “влютнало”, поради  което било наречено “Лютидол”. Гордю войвода и Страхил войвода, които  командвали битката, заминали за Беденската крепост, която се  отбранявала от девойката Бела. Защитниците на Зареница се разпилели по  околните гори и основали нови селища.
Васил  Дечев  предава две предания от местното население относно завладяването на  крепостта. Според първото – след ожесточена, но непродължителна борба  Зареница е завладяна от турците. Те я превзели с пристъп и изклали в  нея не само защитниците й, а и много други местни жители, заловени в  околните селища и гори. Труповете на убитите били хвърлени в пропастта  и от разлагането им се влютил – вмирисал целият дол. От това  влютяване-вмирисване получил и названието си Лютидол. Според второто –  защитниците на Зареница, като останали без храна, решили да напуснат  крепостта. В една тъмна нощ, когато обсадителите спели, защитниците  мълком отворили и двете врати на крепостта. След това се измъкнали  навън през вратата, която била близо до пропастта. Преди да се  развидели, турците разбрали какво става и стремително се втурнали да  гонят противниците си. Но заблудени и объркани от тъмнината, те не  съзрели пропастта, та много турци с конете си паднали в тази страшна  пропаст. Труповете на падналите се влютили – вмирисали и оттогава долът  бил наречен Лютидол.
Местността  “Баня” и “Св. Никола”:
На 1 км западно от Павелско, откъдето Т. Иванов  през 1950 г. обнародва оброчна  плоча  на тракийски конник. Той счита, че там е имало антична сграда с лечебен  извор. Плочата изобразява конник с развята от плещите хламида,  препускащ надясно и изразяващ героя у траките. На плочата ги няма  обичайните: куче, глиган, лъв, бик, жена, лирата на Аполон или дърво с  увита змия. Явно изработката е на майстор, принадлежал към народна,  по-проста школа. Такива плочи поднасяли поклонниците на бога Асклепий,  чийто светилище се предполага, че е имало в местността Баня при извора  или на съседния хълм, където се разкриват основите на стара сграда, а  по късно е построен най-големият параклис в село Павелско  “Св. Николай”. През 1911 г. при направени разкопки в Баня са открити  основи на римска баня от тухли и дялан камък, споени с хоросан; огнище  за топлене на вода и др. Изследванията на минералната вода от същата  местност през 1989 г. в Медицинска  академия – София, гласят: “Минералната  вода от село Павелско, с обща минерализация 0,765 г./л., се  характеризира като студена, слабо минерализирана, хидрокарбонатна,  натриева и флуорна, без санитарно – химични признаци на замърсяване.  Флуорното съдържание на 2 мг/л предава на водата характер на минерална.  Използването й чрез пиене благоприятства стомашно-чревни,  бъбречно-урологични, чернодробно-жлъчни и обменно-ендокринни  заболявания. Водата е подходяща и за кариес профилактика”.
Д-р М. Попов, к.м.н., приема, че в  Павелско е имало асклепион –  средище за медицински знания, у траките, и за практическа помощ, давана  от лекари-жреци при храма на Асклепий, древният бог на здравето.  Асклепионът в Павелско според д-р Попов е място, където са запазени  стари вярвания, като култът към змията, олицетворение на възстановяване  силите на болните. Култът приема човешки черти при изображенията на  брадатият бог Асклепий, опрян на тояга с увита змия, съвременната  медицинска емблема и др. За древно тракийската медицинска школа на  Залмоксис – вълшебник, лекар и жрец у траките, Платон  (428-347 г. пр. Хр.) казва, че узнал от един лекар при Залмоксис. Той  му разкрил и тракийското схващане за организма като цяло – всеки  орган влияе на другите, а всички се водят от нещо висше – душата. Не  може да се лекува тялото и да се пренебрегва тя. А нея траките лекували  с “добрите беседи”, внушения.
За могилата “Св. Никола”, краеведът Никола Жалов,  пише следното: “И тук, в Рупчоската котловина, между селата Павелско и  Хвойна, в Павелско землище, е имало на естествена доста голяма могила  манастир “Св. Никола”. Същото мнение се поддържа и от краеведите Христо  Калинов и Апостол Попов,  които откриват стари зидове от камък и тухли, обхващащи доста голямо  пространство. Намерени са дебели основи от хоросан и тухли, опушени в  черно, за които някои предполагат, че са остатък от защитните стени на  средновековния манастир.
 
СЕЛО  ОРЕХОВО:
Пещерата  “Челевяща дупка”:
А) Георги  Арнаудов:
Когато  мълвата за зверствата на турците достигнала до Орехово, селяните се  изпокрили – по-младите в гората, а старците, жените и децата в близката  пещера. Турците дълго ги търсили и накрая решили да си послужат с  хитрост. Няколко души се облекли с женски дрехи, покачили се на  близката височина и започнали да викат на чист български език: “Прибирайте се мари-и, хайтите са си  отишли!” Един  по един ореховци започнали да излизат от пещерата. Скоро обаче  разбрали, че са излъгани, и отново се скрили. На няколко пъти турците  ги подканяли да се върнат, накрая главатарят на ордата заповядал да  запушат изхода на пещерата с борови клони, мокра слама и шума, и да я  запалят. Димът изпълнил пещерата, но хората предпочели мъчителната  смърт пред отказването от вярата. Оттогава пещерата носи името “Человешката  дупка”. Арнаудов съобщава, че според Илия  Вълчанов трагедията в Орехово се отнася за по-късен период (за  кърджалийското време до края на ХVІІІ век).
Б) К. Томова:
Кърджалиите  нападали селото няколко пъти, но все го намирали празно. Усъмнили се,  че Ислам – хайта (потурчен боровец, т. е. жител на изчезналото в  землището на Орехово село Борово), предупреждава раховци и го съсекли.  Но при следващите нападения пак намирали селото празно. Тогава скроили  хитрост. Облякъл се един хайта във вълненик и извикал от високата  барчина над селото: “Ялътъ, мъри, отидоха си хайтите…” Извисило се  ехото. Скритите хайти видели, че на отсрещните скали на Лингарица  наизлезли хора. Хукнали нагоре и намерили пещера – дупката й до земи  скрита, а в нея – цялото село. Обещавали на раховци богатства, ако се  потурчат, но те мълчали. Тогава хайтите запълнили дупката на пещерата  със слама и изгорили цялото село. Тази пещера съществува и до днес,  известна като “Челевещата дупка” (Човешката пещера). Тя е първата църква на  ореховци според преданието.
В) Атанас  Калинов:
Според преданието част от населението на  Орехово, предимно деца и старци, се скрили в пещерата в местността “Заград”.  Хайтите обаче ги открили с хитрост и запушили входа на пещерата със  слама, след което я запалили. От запалената пещера, наречена след това “Челевеща  дупка”, се спасило само едно момче на име Дело, син на преселника от Борускево – Мило, което по-късно  станало основател на Деловия род.  Дело е дядо на Димитър Радюв (Русафин). Бягайки от смъртоносния дим,  той се влачил из теснините на пещерата и вечерта излязъл на другия й  край.
Вероятността част от  ореховци да са били изгорени в “Челевещата дупка” от хайтите се  подкрепя от някои публикации и писмени сведения от местни жители на  селото в миналото. Ето някои от тях:
Георги  Бончев  през 1902 г. пише: “Тази пещера съдържа много човешки кости, за които  преданието разказва, че са остатъци от ореховски жители, скрити там от  зулумлуци при потурчването на Рупчоския край. Открити с измама,  задушени са били с дим…”
Атанас  Черпоков –  учител, си спомня: “През 1890 г., както пътувахме по тая пещера,  намерихме многобройни кости, цели чиловечески черепи, на които зъбите  си стояха тъй здраво заякнати за чейнето, като на жив човек, само че  бяха малко пожълтели, за това свидетелства пиринчената кадилница, която  намерихме в тази пещера…”
Петър  Трантеев и Косю  Косев  през 1978 г. пишат: “Ето още един потвърден исторически факт – за живо  изгорените жители на село Орехово в другата пещера Челевищница (първата  в Забърдо – б. а.). Тази хоризонтална пещера има при входа си двуметров  праг. Малко дете, скрито заедно с майка си и с други хора от селото,  заплакало и майка му се опитала да го утеши, като излязла навън. Това  чакали османлиите – натрупали борина и клони в пропастния вход и ги  запалили…”
Все още се спори дали трагедията в “Челевещата  дупка”  се е разиграла по време на хайтите, или в годините на масовата  ислямизация. Присъствието на хайти в преданието кара много  изследователи да смятат, че събитието е станало в края на ХVІІІ век, по  време на кърджалийските вълнения. Мнозина смятат, че щом в преданието  се говори за хайти то не може да се отнесе към времето на масовата  ислямизация, тъй като тогава кърджалийското движение не е съществувало,  а съответно и думата “хайти”. Те се появяват едва в последното  десетилетие на ХVІІІ век.
Наистина  присъствието на думата “хайти” в преданието на пръв поглед логически  отнася събитието в края на ХVІІІ век, но трябва да се има предвид, че с  тази дума родопчани по принцип обозначават разбойник, а разбойници в  Средните Родопи е имало винаги, особено по време на османското  владичество, които почти винаги били мюсюлмани. Така например при  посещението на Пловдивския митрополит Панарет през 1873 г. в Чепеларе,  той обвинявал в разбойничество чепеларските мюсюлмани в околностите на  местността “Червена”.
Второ –  проблем за изследователите е свързването на ислямизацията с хайтите,  които я извършват. От тук идва и объркването в датировката на  събитието. Но нищо не пречи местното население на Орехово да е наричало  жестоките насилници, извършващи ислямизирането му “хайти” – разбойници,  още повече като знаем колко много предания съществуват в Родопите за  зверствата съпровождали този процес. От друга страна нищо не пречи едно  кърджалийско нападение да е било съпроводено и с ислямизация на  населението в покорените от кърджалиите селища или като съпътстващо  условие за помилване на хората, оказали съпротива. Опити, по един или  друг повод, за масова ислямизация на населението от едно селище, на  различни места в Родопите, са правени до самия край на османското  владичество. Например последните масово запомнени опити за ислямизация  са от времето на Априлското въстание – село Широка лъка; Васил Дечев  пише, че по време на Априлското въстание страхът на чепеларци от  ислямизация се подновил, и др. Погрешно е да се смята, че след периода  1520-1666 г. в Родопите не е имало масови (в смисъл на цели селища)  ислямизирания. Отново Васил Дечев отбелязва, че  жителите на село Богутево са ислямизирани окончателно едва през  1754 г., до когато и жителите-християни на съседното Чепеларе се  страхували от ислямизация, а някои махали около село Могилица  насилствено приемат исляма чак около 1800 г. Атанас Калинов,  който застъпва мнението, че наличието на думата “хайти” не позволява  отнасянето на събитието към времето на масовата ислямизация, сам пише  на страница 31 в книгата си “Орехово”: “Помохамеданчването  продължило и през “синаповото време”, края на ХVІІІ и началото на  ХІХ век. Оттогава водят началото си помохамеданчените фамилии Дрянкови  и Киримиджиеви, клонове от Милюския род, дошъл в Орехово от Борускево…  след опожаряването му от хайтите (кърджалиите). Останалите клонове от  Милюския род са фамилиите: Делови, Русафини, Калафирови, Плякови и  Кисьови, които запазват вярата си и след преселването”. От тук става ясно, че масовата ислямизация в Орехово  продължава под една или друга форма чак до началото на ХІХ век (според Калинов).  При историческата екзегеза на едно народно предание трябва много да се  внимава, тъй като често народа се подценява, смятайки, че преданието е  изопачено при предаването му от поколение на поколение. Такава опасност  наистина съществува, но много често хората запазили спомен за случилото  се са с много ниско или никакво образование, така че те буквално  предават думите на своите предшественици, тъй като нямат достъп до друг  източник на информация за събитията и много трудно биха могли да  изопачат сведенията за случилото се. Ето защо при разглеждането на едно  предание не бива да се пропускат и най-малките нюанси и подробности  съобщени от информатора, относно събитието. Впоследствие, след  откриването на повече исторически материали по случая, често излиза, че  народа е бил много по близо до истината, отколкото учените, правили  опит да интерпретират преданието по един или друг начин.
Ако  разгледаме преданието напълно безпристрастно и го сравним с други  исторически сведения и предания от село Орехово и съседните селища,  става напълно ясно, че преди събитието разиграло се в Орехово,  съседното село Борускево е нападнато и опожарено от хайти. Мило –  жител на Борускево, се изселва в Орехово със своето семейство, но тук  отново са застигнати от същата опасност. Двете ислямизирани фамилии – Дрянкови и Киримиджиеви, са основани явно от наследници на Мило, тъй като Калинов сам пише, че са “клонове от Милюския род”. Техни  роднини са фамилиите – Делови,  Русафини, Калафирови, Плякови и Кисьови, които запазват християнската си вяра.  Но Дело, основателят на Делоския род, както се вижда от  преданието, е единственият спасил се от пещерата “Челевещата дупка” т. е.  явно при това нападение на хайтите над Орехово са ислямизирани двама от  братята на Дело, основали фамилиите Дрянкови и Киримиджиеви.  Мило и останалите му деца, родоначалници на фамилиите – Русафини,  Калафирови, Плякови и Кисьови, също успяват да се спасят от  ислямизиране и остават живи т. е. те  не са се укрили в пещерата “Челевещата дупка”.  Преданието съобщава, че в пещерата се скриват старци и деца, а някои от  публикациите и информаторите твърдят, че имало и жени с малки деца  т. е. може да се предположи, че Дело е  бил малко момче, останалите му братя са били възрастни или по-големи от него.
В една бележка се казва: “Жителите  на Рупчоска нахия се оплакали около 1700 г. на султана, задето, докато  им било забранено наибинът им да е от местните жители, известният кадия  (наиб) от Пловдив Ясъолу дошъл в околията с 10 сеймени и им взел насила  без пари овцете, агнетата и др. под предлог, че има хайдути по селата.  Взел им и 500 гроша, за които молят да им се върнат”. Под нея е пояснено: “В Рупчос турците са помаци –  помохамеданчени българи, които нямат право на кадия, понеже са скоро потурчени…” Според Петър Петров в началото на  ХVІІІ век имало масова ислямизация в Родопите, която се ограничила по  долината на река Чая, Смолянско.
Имайки предвид горните сведения можем спокойно  да твърдим, че трагедията в “Челевещата  дупка”  се е разиграла през ХVІІІ век и по-вероятно през втората му половина.  Ако вземем предвид, че преди това е разрушено от хайти село Борускево,  и че пак хайти нападат Орехово, то можем да предположим, че събитието е  станало около последното десетилетие на ХVІІІ век, когато избухват  кърджалийските вълнения, тъй като от двете предания може да се придобие  впечатление, че става въпрос за по-масово движение на хайти. Това обаче  не е задължително, защото както се вижда наибът на Пловдив още около  1700 г. обвинява жителите на Рупчос в хайдутство. Едно обаче е  напълно ясно жителите на Орехово, загинали в “Челевещата дупка”, са се  съпротивявали срещу ислямизирането им.
Възниква и въпросът: Защо в родовите предания в Орехово не се говори за изгорени близки в  пещерата?  Може би, защото в “Челевещата дупка” са се укрили малко хора, предимно  старци и деца, а останалите жители на селото или не са били по това  време в селото, или са се приютили на друго място.
Цирикова  черква:
1. Калин  Черпоков и Паун Паунов:
Когато османските войски превзели Ропката и  тръгнали към Забърдо, те попаднали в селище, наречено Старо село, южно от връх Цирикова  черква. На върха имало крепост и жителите на селото се скрили в нея още щом  научили, че Зареница  е паднала под властта на завоевателите. Османските войски обсадили  крепостта и се опитали да проникнат вътре, но върху главите на  завоевателите се изсипвали запалени главни и вряла вода. След няколко  дни се свършили хлябът и водата. За бранителите на крепостта настанали  мигове на изпитание. Тогава мъжете започнали да убиват жените и децата  си, за да не попаднат живи в ръцете на турците. Най-сетне завоевателите  нахлули в крепостта. Започнали да извеждат навън заприличалите на  скелети от глад и жажда последни защитници. Според преданието едни от  тях приели исляма, но повечето останали верни на честта и вярата си.  Тях ги завеждали до ръба на близката пропаст в южната част на върха и с  вързани ръце и очи ги блъскали в бездната, откъдето цяла седмица се  чували цирикания (писъци). От тук дошло и името на местността  “Цириковица”.
2. Калин  Черпоков:
На “Цирикова  черква” имало манастир “Св. Никола”.  По време на ислямизацията веднъж дошъл турският военачалник Дели Софта. Заобиколил църквата, а  вътре били жителите на Старо село.  Изкарал ги навън, разтоварил пред тях два товара чалми и фесове, и рекъл: “Ей, кавури, избирайте или фесовете, или  главите…”  Непокорните били изловени и затворени в църквата, където ги изклала  ордата на Дели Софта. Тези, които приели исляма, напуснали Старо село и  основали ново село – Забърдо.  Игуменът на манастира също се потурчил и станал сота.
3. Георги  Арнаудов:
Според него Дели Софта обградил църквата с еничари, а ислямизираното  население основало село Сафтъще, по  името на Дели Софта. Те не можели да  останат да живеят на старото място, където били избити техните братя и сестри.
 
СЕЛО  ЗАБЪРДО:
Пропастната  пещера “Челевещницата”:
Тя се намира на югозапад от село Забърдо в  местността “Айдарски камък” (във високите части на камъка). Според преданието Гордю Войвода  е владял някога наоколо. На насрещния рид личат останките от неговата  крепост. Смели, безстрашни, но малобройни били защитниците на  крепостта, а врагът – многочислен. Не издържали храбрите българи  обсадата и попаднали в ръцете на турците. Отмъщението било безпощадно –  да се хвърлят гяурите в пропастта заедно с конете и оръжието си.
Пещерата е проучена за първи път от Международната българо-полска експедиция  през 1962 г. В ръководството на тази експедиция е включена и професор Ковалска. Един изключителен  спелеолог. В чакълите и глините на пропастта са открити два железни меча.  Единият – кръстатият със счупена дръжка и връх, а другият напълно  запазен и с особена форма, леко завит, дълъг, описан в литературата  като ромфея от Е. Силио  в т. 4, с. 863 (извит като  коса косер – алебарда, предназначена за “косене” на хора).  Това е мощно армейско хладно оръжие от тракийско-илирийски произход,  което в древността гърците не познавали до македонския период. Въпреки,  че наемните войници са имали възможността да разпространяват името му  чак до Александрия от началото на ІІІ в. пр. Хр., това е времето,  когато сектантите са възприели това наименование, за да именуват  оръжието, което техният бог на войната е взел от вавилонските герои, то  едва през 221 г. пр. Хр. намираме името рамфея, свързано с един исторически факт. През 200 г. пр.Хр. размерът на това оръжие не позволява на  съюзниците – траки на Филип V,  заслонили се по склоновете на Пинд,  да го използват. Същото оръжие, носено на дясното рамо от тракийците,  принадлежащи към авангарда на Персей,  всявало ужас сред римските войски. Изглежда, че тогава Ениус го латинизира под името румпия в стиховете, отнасящи се до истрийската война в 178 г. пр. Хр., които  вероятно са послужили за модел на Валериус  Фракус, когато той описва въоръжението на бастраните – келтски племена, които усвояват румпията по време  на дългото си пребиваване в Илирия.  Изглежда това оръжие дълго време се е поддържало сред местното население на  тази област, откъдето е пренесено в Рим от робите и гладиаторите. Например такъв е Вирея,  който с един удар на румпията пробожда рамото на Клавдий, както и използването на оръжието от матиобарбулите от легионите на Илириум. Двата  меча са предадени в Пловдивския музей на Петър Детев, завеждащ  Праисторическия отдел. Ромфеята е записана под инвентарен № 450, а  кръстатият меч с инвентарен № 451.
Освен  двата меча от дъното на пропастта, по време на организираната от  Българската федерация по спелеология Републиканска експедиция, са  извадени: 5 (4) железни върха за копия с формата на върбов лист,  2 пики и много кости на възрастни хора. Поради срутване не успяват да  извадят и костите на един от конете, хвърлен заедно със стопанина му.
Пещерната  пропаст е дълбока 36 м. От дъното й започва гигантски конус, състоящ се  отдолу от плътен глинест и почвен насип. Върху него са натрупани хиляди  камъни, на места подпирани от огромни, надвиснали блокове. Между  камъните в най-ниската част (около 50 м денивелация от входа) и отчасти  в средната (доколкото позволили условията там да се работи) са намерени  всички находки, споменати по-горе. В пропастта няма никакви форми.



www.chepelareinfo.org

Offline Сидхарта

  • Historian
  • *****
  • Posts: 887
Re: Помаци от Смолянско и Девинско !
« Reply #929 on: May 16, 2010, 22:13 »
Отново интересен материал, поднесен от уважаваният ни съфорумник Боян.