Author Topic: Политика - къде е бъдещето на България?  (Read 640423 times)

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

Offline abc

  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 1415
Като стана въпрос за специалности, бях планшетист в ракетно поделение. Ако някой пита де ;)

Offline resim77

  • Member
  • **
  • Posts: 28
А ние помаците пазехме границата на Република България ,защото е неприкосновенна!!!

Offline PETER

  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 1026
  • Gender: Male
Говорим си за политика пък допряхме до армията...
За мен най-добрата политика е тази, при която няма нужда от армия. :)

Offline Kaplan

  • Adviser
  • ****
  • Posts: 752
  • Gender: Male
Няма ли нужда от армия- има нужда от пари :D ;)

Offline dim56

  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 558
off...

И аз като тебе много исках в "КЕЧ" - а, така казвахме на трудови войски.

Не бъркай КЕЧ със Строителни (трудови) войски - има разлика.

Offline nezir_9

  • Advanced member
  • *****
  • Posts: 316
  • Gender: Male
Nezir, ти развали имиджа на КЕЧа като най-голямата форма на дискриминация.

Влагаш някаква ирония в констатацията си, но не мога да я усетя. Please, help me!

Иначе, надявам се КЕЧ знаеш какво значи - Кралски Елитни Части ;)

Мой приятел пък беше със специалност ПУАЗО и той видеше ли самолет настръхваше - къде ми е ПУАЗОто. Имаш ли представа каква е разликата между двете? Подозирам, че твоето е по-нов вариант.

ПУО - прибор за управление огъня в артилерията.

ПУАЗО - оптически далекомер.

Както се досещаш и двете не са оръжия.

И двете се разполагат на НП - Наблюдателния пункт.

Далекомеристта дава данни на изчислителя.
 
А за Математическата гимназия съм чувал само хубави неща.


По мое време Математическата гимназия в Благоевград беше най - елитното учебно заведение в окръга.

Езикови гимназии все още нямаше...

Тодор Колев го нямаше, даже :).

Offline Беглик

  • Advanced member
  • *****
  • Posts: 448
Благодаря, Незир. Аз уважавам сичкото КЕЧ.

Offline PETER

  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 1026
  • Gender: Male
Колко ни струва бюджет 2010
Всеки българин ще даде от джоба си 3464 лв. на държавата


http://dnevnik.bg/pazari/2009/11/04/810315_kolko_ni_struva_bjudjet_2010/

И тези дето не се имат за българи,ама са български граждани и те ще дадат.;)

Offline isa71

  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 1022
  • Gender: Male
а ти петре ще си бръкнеш ли в джоба ;D

Offline Metka

  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 1696
  • Gender: Male
Ха не предричай неща,дето незнаят как са щели да протекат-След 15 век се разпадат и Германия,и Италия,Русия се бори за оцеляване от Полша.Германия е била така разпокъсана-че след селската война е била с на 2/3 намалено населние.
А България е била империя-един император,един кесар,три принцепса,един бан и един деспод.Цар Иван Шишман е бил царят,негови васали са били брат му Страцимир, Принцепсите на Валахия(Балхия),Молдова и Трансилвания,Бана на Банат,Десподът на Добруджа.Ако проследиш хубаво унгарските хроники ще видиш,че Унгарския крал е изпратил протестна нота до българския цар заради корупция на Трансилванската митница.
Договорът между България и Венеция оказват много точно кои територии са освободени от такса за търгуване за венецуелските търговци.Има много подобни документи умело укривани от българската исторография преди 10.11.1989 за да не се наранят чувствата на братята Румънци.Лошото е, че дори да е бил император-цар Иван Шишман е нямал пълна власт на другите територии освен на търновската и често е трябвало да показва на брат си Страцимир кой е царят.Както и постоянната война с маджарите за Банат и Трансилвания.
Premestoh tozi komentar tuka zaradi tova 4e temata  Diskriminaciq e nepodhodqshta za nego.
No dess, nie nqmame nishto protiv kakvito i da e bilo imperii v minaloto;
Bih iskal da znam  naprimer dali ima dokument na koito da pishe titlata - Iperator - edi koi si...

No az se setih i za druga Imperia na zloto oba4e, eto:

България – доброволна база на КГБ



"В изпълнение на указанията на другаря Тодор Живков координацията и взаимодействието между ДС и КГБ да се издигат на такова равнище, че те да функционират като единна система, ДС да работи като филиал на КГБ."

Ген. Димитър Стоянов, министър на вътрешните работи, 1975 г.

Живков провежда политика по установяване на нов тип взаимоотношения между София и Москва по линия на присъствието на съветските тайни служби в страната и контактите с тях. Дотогава предшествениците му Димитров и Червенков, работили в тясна близост с НКВД, са преки проводници на интересите на съветските служби в България след 9 септември 1944 г. Павел Судоплатов, дясната ръка на Лаврентий Берия и ръководител на отдела за специални поръчки в разузнаването на НКВД, разкрива подробности от присъствието на съветските специални служби  в България през този период:

"...обстановката в България от време на време ставаше изключително напрегната. В критичните дни на изострената политическа криза през 1947 г. ние изпратихме в разпореждане на Димитров голяма група сътрудници от нашата служба, начело с полковник Студников. Задачата на нашите хора беше да оказват всякакво съдействие на българската служба за сигурност при неутрализирането и при необходимост отстраняването на политическите противници на Димитров. Действията на двете спецслужби трябваше да координира членът на българското ръководство Червенков, който освен това беше роднина на Димитров."

Едва когато шпиоманията сред партията завзема застрашителни размери, Вълко Червенков се осмелява да поиска от Сталин усмиряване на ген. Филатов, човека на Берия в България. Дотогава съветските съветници по най-груб и директен начин ръководят чистките чрез ДС, следствията срещу неудобните партийни функционери и последвалите инсценирани съдебни процеси. "Съдебните политически процеси бяха важно звено в осъществяваната съветизация на България. Клеветническият съдебен процес срещу Трайчо Костов пък бе последният етап по нейното завършване", посочва Петър Семерджиев, бившият кандидат-член на ЦК, който попада под ударите на ДС в началото на 50-те години.

Стефан Богданов, бивш началник на контрарзузнавателната служба след 9 септември 1944 г., който също става жертва на репресиите, описва чудовищната инквизиция, на която е подложен от следователите "алхимици". Той посочва, че по жестокост дори полицейският терор е несравним със "сегашния ужас". Пребиван, държан денонощно изправен и буден в продължение на седмици и чрез разтапяне на ставните мазнини следствието е изтръгвало показания. Богданов посочва:

"Държавна сигурност беше изцяло подчинена на съветските съветници на Берия и моите многократни доклади за техните произволи в службата страхливо бяха отминавани и от Югов, и от Руси Христозов… Ръководители на най-големите извращения в ДС бяха прикрепените към всяко отделение съветски чекисти."

Такава е картината за намесата на съветските служби в България, която Живков наследява от Червенков. За разлика от Димитров и Червенков той не е ръководител, който има стаж в СССР, и по пътя към утвърждаването си той предприема важна и задължителна стъпка, с която може да спечели доверие – поема курс към пълно отваряне на секретите към Кремъл. По този начин декларира, че няма тайни, и подпечатва своето васално положение пред Москва. Съветските ръководители приемат това като очевиден знак на лоялност. Ако преди Живков съветските специални служби изграждат агентура в България, за да следят процесите на съветизация в страната, то след това тяхното присъствие става политика, която самият първи партиен и държавен ръководител постоянно поощрява. Живков не допуска в България да се зародят събития като народното въстание в Унгария през 1956 г., Пражката революция в Чехословакия през 1968 г. или застрашаването на комунистическия режим в Полша след 1980 г. В това отношение Живков трупа далеч по-голям актив пред Москва в сравнение с партийните лидери на останалите страни от Източния блок.

Живков отваря широко вратата на България пред специалните служби на СССР и не го прави само проформа, а го издига в постоянен и все по-задълбочаващ се процес на взаимодействие, който за разлика от други области не е съпътстван от проблеми. Председателят на КДС ген. Ангел Солаков посочва:

"Съветските тайни служби установиха голяма резидентура в България, начело със заместника на Берия в България генерал Филатов. Но това просъществува до Априлския пленум на ЦК на БКП през 1956 г. След Априлския пленум отпадна необходимостта от такава резидентура. Защо? Защото фактически се установиха нови отношения между КГБ и Държавна сигурност на България. Българската държавна сигурност предостави на КГБ секретите от своята работа. Защо й беше необходима агентура на КГБ в България, след като Българската държавна сигурност нямаше тайни и осигуряваше пълна информация за своята работа?"

Два органа на едно и също тяло

През всичките години на своето управление Живков е изключително настоятелен ДС да работи с КГБ така, че да изглеждат два органа на едно и също тяло. Тази постановка заляга в двустранни споразумения, които двете страни сключват. Този процес се засилва особено в началото на 70-те години. През 1972 г. в София е подписано първото по рода си споразумение за сътрудничество между МВР и КГБ. Съветската делегация е водена от председателя на КГБ ген. Юрий Андропов. Живков отдава дължимото и лично се среща с ръководителя на могъщия комитет.

Андропов полага подписа си под документа, а от българска страна това прави министърът на вътрешните работи ген. Ангел Цанев. В речта си пред съветската делегация министърът не пропуска да подчертае, че "повелята на ЦК на БКП и лично на нейния първи секретар другаря Тодор Живков е и в бъдеще нашите взаимоотношения да се развиват, задълбочават и обогатяват, да се укрепи с всички сили братството, единомислието и единодействието с органите на КГБ".

Споразумението урежда цялостното развитие на двустранното сътрудничество в тази област, като двете страни се задължават да осъществяват взаимна обмяна на "разузнавателна политическа, военна, икономическа, научно-техническа информация и материали за противника, придобити от органите на сигурността на двете държави". По този начин Москва осигурява на управлението на Живков необходимата оперативна информация, помощ и обучение на кадрите по линия на ДС. По това време присъствието на съветските съветници във всяка структура на МВР е напълно официално. КГБ създава свое представителство в София, ръководено от ген. Иван Савченко (1969-1980), а след това от ген. Владилен Фьодоров. Безпроблемното и доброволно предоставяне от Живков на територията на НРБ за база на КГБ позволява в следващите години "големият брат" да открие свое второ представителство във Варна. От своя страна СССР допуска в Москва да се организира присъствието на българска оперативна група по линия на ДС. Живков никога не пропуска да печели разположението на представителите на КГБ и техните ръководители в България. Като председател на Държавния съвет той подписва десетки секретни укази за награждаване с различни български ордени и медали на генерали и оперативни служители не само от представителството на КГБ, но и от центъра в Москва.

Ето как бившият служител от българското разузнаване Владимир Костов описва влиянието и контрола на КГБ върху Държавна сигурност:

"От своето създаване... ДС възприема структурата и функциите на КГБ. Решенията, инструкциите, директивите, също законите, отнасящи се до дейността на ДС, се оформят по съветски модел. Често пъти тези български документи са само обикновен превод от съветските... Освен това в ДС работят десетки съветски съветници. В периоди на напрежение или на особено трудни операции се изпращат веднага подкрепления – от Москва или от съветското посолство в София. Тези съветници следят дейността на ДС на всички нива. Съветски съветник следи непосредствено работата на всеки началник на управление в ДС. По този начин КГБ познава в детайли всички досиета на ДС... Чрез своите съветници КГБ може да предаде една информация или директива на което и да е управление на ДС, без да преминава непременно през ръководството на последната."

"ДС да работи като филиал на КГБ"

Споразумението от 1972 г. поставя началото на практиката за сключване на петгодишни договори за сътрудничество не само между ДС и КГБ, а и между отделните разузнавателни, контраразузнавателни и идеологически управления на двете страни. Така например българското Първо главно управление на Държавна сигурност (разузнаването), подписва петгодишен перспективен план за сътрудничество с Първо главно управление на КГБ. Споразумението е първото по рода си в цялата 50-годишна история на съветското разузнаване, когато Кремъл решава да сподели част от най-съкровените си тайни и разузнавателен опит с друга страна, било тя и комунистическа. Поради тази причина документът се смята за специална привилегия и се приема с особена гордост от българската страна. Живков, който има първостепенен интерес към разузнаването и лично го наблюдава, поставя едно основно указание пред неговото ръководство – ПГУ трябва да работи така, че напълно да заслужи правото да се нарече филиал на съветското разузнаване.

Когато през септември 1974 г. тогавашният вътрешен министър Димитър Стоянов официално посещава Москва, в обръщението си към домакините от КГБ начело с Андропов не се колебае да цитира Тодор Живков: "Ако в другите области на нашия живот ние говорим за творческо прилагане на съветския опит, то в областта на дейността на МВР той може и трябва да се ползва направо."

След подписването на новото генерално споразумение с КГБ през 1975 г. определението на генералния секретар на БКП за филиалния характер на разузнаването вече се прилага с пълна сила и към останалите структури на ДС. Указанията на  министър Димитър Стоянов са красноречиви:

"В изпълнение на указанията на другаря Тодор Живков координацията и взаимодействието между ДС и КГБ да се издигат на такова равнище, че те да функционират като единна система, ДС да работи като филиал на КГБ."

Тази политика действително обхваща всички управления на ДС. Едно от тях е управлението за борба с идеологическата диверсия, придобило известност като политическата полиция на Живков. Последният началник на Шесто управление на ДС ген. Антон Мусаков обобщава:

"Отношенията ни с КГБ бяха точно копие на всестранните отношения между двете страни. Дори имаше и постановка, че двете министерства трябва да действат като единна кръвоносна система. Смяташе се, че, ако в други области може да има различия, породени от национални и други особености, в работата на органите на сигурността такива прегради не съществуват. Наистина връзките и отношенията с КГБ бяха възможно най-близки, най-тесни. Осъществяваха се на всички равнища и по всички направления."
Издигането на политическата полиция в самостоятелно управление на ДС се превръща в сериозна промяна в репресивния апарат, която Тодор Живков въвежда по време на своето управление.


www.mediapool.bg

десс

  • Guest
Premestoh tozi komentar tuka zaradi tova 4e temata  Diskriminaciq e nepodhodqshta za nego.
No dess, nie nqmame nishto protiv kakvito i da e bilo imperii v minaloto;
Bih iskal da znam  naprimer dali ima dokument na koito da pishe titlata - Iperator - edi koi si...

No az se setih i za druga Imperia na zloto oba4e, eto:
Писмата на цар Калоян до Папата,както и цялата кореспонденция между българските и католическите държави.На гръцки нашия цар се е титуловъл Василевс български,византийския император-василевс римски-Византийските хроники при отъждествяването на цар Петър като император на всички българи.

А за КГБ и ДС,съм отдавна запознат-не ти ли прилича руския преход много на българския-имаше един изнесен архив от КГБ-където се правят препоръки на ДС и на политбюро на БКП как трябва да протече прехода от социализъм и планова икономика към "демокрация" и пазарна икономика-затова господа т.н. ни "преход" е протекъл по руски сценарии,а и все още протича.

десс

  • Guest
Да знаете колко неща не са известни и как все още животът ни се контролира от "бивши" доносчици и пр.

Offline nezir_9

  • Advanced member
  • *****
  • Posts: 316
  • Gender: Male

Благородството задължава, членството в ЕС – също
от Иво Инджев ⋅ ноември 8, 2009

Датата 7 ноември е натоварена с много повече събития, отколкото човек би посочил в някоя кръстословица.

Десетилетия наред в НР България тя се отбелязваше с манифестации в угода на съветския национален празник, макар на същия този ден да се е състояла една от най – важните ( ако не и най – важната) битки за оцеляването ни като новородена в европейския кувьоз нация.

Няма да преразказвам известните факти около сливнишката епопея, когато на 7 ноември 1885 г. българската 7 годишна войска побеждава сръбската близо 100 годишна такава. По тази начин извоюва правото на българите да се утвърдят като самостоятелен фактор в европейската политика ( въпреки съпротивата на Русия, поощрила сръбския крал Милан да нападне българите в гръб заради тяхното непослушание, изразено в обединението им на 6 септември същата година).

Интересното е, че на 7 ноември, но 2009 г., сръбският външен министър Вук Йеремич направи най – категоричната досега заявка на Белград за желанието на Сърбия да се присъедини към ЕС.

Ами сега? Къде сме ние?

Казусът с Македония и нейната кандидатура ще ни се види песен. Да не конкретизирам каква. Между „сръбското” и „ македонските” песни ми е трудно да направя достоен избор по отношение на кръчмарската ни традиция ( макар и да клоня определено към юнашкия патос на „македонско девойче”, ако трябва да избирам ).

При всичките си натрупани през последните 10-15 години международни негативи, Сърбия е сериозен играч Има повече застъпници в Европа, отколкото България. Да спомена само Франция. Тя дори показа, че е готова да се скара с Холандия заради сръбското членство. Нищо подобно не ни се е случвало със сериозен европейски защитник на нашата кауза през този век – за миналия не ми се говори ( макар да се справям с немския , поне говоримо).

България, обременена с трудни ( меко казано) отношения със съседката си, трябва много добре да си изиграе картите на фактор, от който сръбското членство НАИСТИНА зависи. ЕС не е Варшавски договор, или СИВ – мнението на всеки , колкото и да е малък, понякога дори жалък, важи по устав.

В смисъл, че този път трябва да се представим на европейско, а не на балканско ниво.

Бих се изненадал ( приятно) ако желанието Румяна Желева да получи ресора „разширяване” като част от правителството на Барозу се осъществи. Както и да го погледнеш, в такъв важен за съдбата на региона момент, настойническата роля на български еврокомисар по разширяването може да бъде много важен инструмент за закърпване на доста протъркания ни престиж.

Но, откровено казано, май ще трябва се радвам, ако Барозу изобщо приеме г-жа Желева за част от своя екип.

Вярно, при Сливница българските герои насмитат сръбските нашественици. Но това е история – тя трябва де се знае, но не и да бъде употребявана като криво разбрана интерпретация на приказката „Сливи за смет”.

Време е да се издигнем на висотата на клубовете ЕС и НАТО, в които членуваме именно поради факта, че към нас подходиха като към съседи, на които трябва да бъде шанс в името на цивилизованото съжителство.

http://ivo.bg/2009/11/08/%D0%B1%D0%B1%D0%BB%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B4%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%82%D0%BE-%D0%B7%D0%B0%D0%B4%D1%8A%D0%BB%D0%B6%D0%B0%D0%B2%D0%B0-%D1%87%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE/

Offline nezir_9

  • Advanced member
  • *****
  • Posts: 316
  • Gender: Male
ХАЙДЕ СТИГА СМЕШКИ, ГОСПОДИН ПРЕМИЕР И ГОСПОДИН ПРЕЗИДЕНТ!

Непростимото поведение на „държавните институции” през последните дни е повече от смешно в очите на малкото знаещи и разбиращи какво се случва в България. Нападките между бивши и настоящи управляващи са в секцията „златната клетка” на вица на деня, за която обаче никой от тях няма да бъде вкаран в затвора, щото сме.... след 10-ти ноември: зона на свободия, граничеща с анархия, нямаща нищо общо нито с държавност, нито с демокрация.

Ако така нареченияТ „държавен глава”, „баща”  на всички българи (ех, този любим наш патриархат) се изгаври с неутралното си положение, за да встъпи в защитни функции към произвелата го Партия  - ГАЛЕЙКИ С ПЕРО престъпното управление на Станишев,  и в нападки към сегашното правителство, съвсем нелишени от основания btw ( вж. или прочети всичко казано-недоизказано по всевъзможното отразяване на срещата му с УНСС-студентите по случай 10-ти ноември), то позицията на Батман е не по-малко опортюнистична и направо вредна за гражданското общество в България , не за встъпването в еврозоната, както той се опитва да го изкара: http://dnevnik.bg/bulgaria/2009/11/11/814350_boiko_borisov_ne_e_moment_za_razklashtane_na/

С всичките ми уважения към инстутиционалността, която е произвела либералната държава, нашите нещастни BG "реплики" на същото са в състояние да сринат всякаквите представи за институционална принадлежност, разбиране за вменяваната роля, която всяка институция трябва да изпълни в системата на държавното управление,  и разграничение между собствен темперамент и квази-партийни пристрастия. Господа Управляващи, крайно време е да си научите „репликите” в зависимост от Протокола, вменен Ви по статут. И да не се държите като „интриганти” от поредния Кралски двор на една предмодерна държава, недостатъчно развила своя държавен апарат.

Срам ме е, че въпросните принципни дела като „сделки храни срещу петрол”, нарушавайки международно ембарго срещу режима на Саддам, ще минат като висша държавническа дейност, защитавана от „соковете” Б.Б.! Срам ме е, че Б.Б. има нужда от „външно” напомняне, че не може "и-вака-и-така”: хем да си в „дясна” (неподписана) коалиция и да държиш на „дясното”, поне в частността на отстоявания принцип, че честността и поетият (международен) ангажимент е преди всичките ти байганьовски наамети, хем да си свреш по домашному и да обясняваш поврата в поведението си пак с „външни” фактори: как ако се сритат институциите и се подкрепят „коалиционните” партньори в искането по импийчмънт на държавния глава (Гоце), това ще рефлектира върху международния имидж на BG-то...  и неприемането му в еврозоната!!!

Именно подобни действия сриват „международното” (ако щете Европейското) доверие към България. Стига толкова конюнктура! Тя е важна само в тактическите дела, но не и в стратегическите цели! Както знаем, г-да, от т.нар. „провален преход”, тактиката не може да предхожда стратегията, тя й е следствие! Ако продължавате да впрягате коня след каруцата, ще продължим да бъдем на опашката J

Така че: моля корегирайте се! За Ваше добро (за да не Ви изритат, независимо дали Bg-неясната общност или твърде ясно конституираната и ориентирана EU & W общност). Ако ББ се е възприел като „десен”, т.е. коректор на безразделното (многоглаво-партийно) управление на БСП (наследник на БКП), наистина да го прави! Ако Първанов-Гоце не може да се раздели с тясно-партийното си и ангентурно минало, просто да сдаде поста и да не ни мъти главите, че е Президент (на всички български граждани)! В поведението нито на единия, нито на другия има институционална отговорност. Време е всички ние да разберем, че наше право е да изискваме от тях да се държат според „уставите” на съответните висши държавни длъжности, а не като конюнктурни играчи на поредната „сенчесто-държавна” схема, от която на всички до болка ни омръзна!

B”U” (universal) without Bu (your limited, party-oligarchy-produced self K L

http://svoboda64.blog.bg/drugi/2009/11/11/haide-stiga-smeshki-gospodin-premier-i-gospodin-prezident.434140

Offline nezir_9

  • Advanced member
  • *****
  • Posts: 316
  • Gender: Male
Отзоваването на посланик е атомна бомба в дипломацията

 12.11.2009 09:46
Въпреки че съм бил външен министър и чета редовно пресата, не разбрах какво е провинението на Петков и Младенов, пише в "Труд" Соломон Паси

През изтеклата седмица получих десетки покани да коментирам 100-те дни в дипломацията на новото правителство. Отклоних поканите, за да дам шанс на дипломацията да се окопити, а на министерството - да си получи министър с по-дълъг хоризонт. Но работата с отзоваването на двамата ни посланици в САЩ и Турция стана спешна и предизвика у мен множество размисли, които съм длъжен да споделя.

Кадровата политика в областта на външните работи на предишния кабинет беше слаба, а понякога под всякаква критика. Партизирането на редица важни държавни позиции беше по-скоро практика, отколкото изключение.

И това с пълна сила се отнасяше и за дипломатическата служба.

Именно там бяха лансирани партийни кандидатури на БСП, както и други образи, отдавна излезли от оборота на ежедневието. Това правило все пак имаше и изключения. Измежду тях бяха и посланиците Лъчезар Петков и Бранимир Младенов. Въпреки че съм бил външен министър и чета редовно пресата, не разбрах какво е провинението на Петков и Младенов. Как тогава ще разбере широката публика защо ги отзовават?

Петков беше поканен да се върне във външно министерство лично от мен. Познавах работата му като генерален консул в Ню Йорк и му предложих да поеме посолството в Полша. А Младенов е кадрови дипломат, който е минал през всички стъпала на професионалната йерархия, докато израсне заслужено до посланик.

САЩ и Турция са сред нашите първостепенни приоритети, а от 2004 г. вече и съюзнически, и там традиционно изпращаме най-добрите си посланици. Така е било и в третото българско царство, и при комунизма (с всичките ни резерви към него), и през последните 20 години демокрация. Предишните посланици във Вашингтон бяха премиерът Филип Димитров и Елена Поптодорова - говорителят на МВнР. В Турция пък посланици бяха външните министри Стоян Сталев и Виктор Вълков.

Отзоваването на посланик е нещо като атомно оръжие в дипломацията и се използва само в краен случай.

В целия дебат, който се разигра около Лъчезар Петков и Бранимир Младенов, беше пропуснат един основен аргумент - как евентуалното им отзоваване би се отразило на двустранните ни отношения със САЩ и Турция.

Ето един жив пример. По време на моя мандат външният министър на една от петте велики сили си оттегли посланика в София заради сериозни пропуски в работата му. При първата ми среща с моя колега от въпросната държава той помоли делегациите да ни оставят на четири очи и с голямо неудобство ми се извини, че ни е пратил неподходящ човек, който е трябвало да оттегли.

Не бих искал да видя българската външна министърка в положение да се извинява и да се черви пред Хилъри Клинтън или Ахмет Давутоглу. Защото това ще е изчервяване на България, а това не ни отива.

Един от основните ни приоритети в диалога със САЩ, от 2003 г. насам, е отпадането на визите. Предишното правителство се провали и по този въпрос и затова се зарадвах, когато научих, че министър Желева го е взела присърце.

Желева има среща с Хилъри Клинтън след 10 дни, на 23 ноември, в 11 ч.

Но да си отзовеш посланика преди първа визита във Вашингтон е като да си стреляш в краката.

И по наше време съгласуването на посланиците не беше лесна работа. Но в края на краищата добрата воля на Симеон Сакскобургготски даваше тон за диалогичност и намирахме баланс с президента.

Решенията се подготвяха от специално определена работна група от представители на МВнР и на кабинетите на премиера и на президента.

В рамките на тези оживени дискусии понякога ставаха и събития с непредвидими последици. Типичен пример за това беше назначаването на Ирина Бокова за посланик в Париж. Малцина знаят, че първоначалното предложение на президентския екип беше тя да замине за Лондон. Но аз успях да я убедя, че Франция може да се окаже още по-важна дестинация към съответната дата.

Сега истински се радвам, че това се оказа първата стъпка към избирането на Ирина за генерален директор на ЮНЕСКО. Kато посланик в Лондон това едва ли щеше да й се случи.

За съжаление в конституцията ни е заложена бомба със закъснител,
която може да се задейства във всяко едно наше посолство - президентът и кабинетът могат да се блокират, а парламентът е само мълчалив свидетел.

Kонституцията трябва да се поправи и в това отношение - водещата роля за посланическите назначения да е на правителството, церемониалната - на президента, а парламентът да получи право на контрол.

През 1990-1991 г. направихме една хибридна конституция, според която България е парламентарна република с президент, който има права, непропорционално големи на отговорностите, които носи. Сега, след конституционните промени, необходими за членството в Европейския съюз, е време да напасваме и тези отношения между институциите.

Смятам, че сегашното правителство може да се поучи от моето, което успя в максимална степен да мобилизира целия български дипломатически потенциал. Kато председател на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа привлякох като свои специални представители президентите Желю Желев - за Грузия, и Петър Стоянов - за Приднестровието, Филип Димитров - за Нагорни Карабах, а Юнал Лютфи - за Туркменистан. Поканих и Георги Пирински, но той не прие.

Постарах се и максимално да използвам опита на предшествениците си. Министър Станислав Даскалов стана нашият отличен посланик към Европейските общности, а Виктор Вълков - в Хърватия.

За съжаление в предния мандат, доминиран 100% от БСП в МВнР, като стил на работа се наложи дори добрите посланици да бъдат пращани на неподходящи за тях места. Примерите са безбройни.

Връх на административната безпомощност е изпращането на Никола Филчев в Казахстан - една истински важна държава, в която дипломациите с приоритети пращат като минимум хора, които поне не предизвикват учудване за домакините.

Познавам лично всички български министър-председатели от 20 години насам. Голяма част от правителствата в този период започваха мандата си със заблудата, че историята започва от тях. Голямото изключение беше правителството на Симеон Сакскобургготски. Може би защото 50 години по-рано той вече беше бил държавен глава и знаеше, че преди Симеон II и Борис III е имало и Симеон Велики, и Борис I, a преди тях и Аспарух, и траките.

Изобщо историята не започва с никое ново правителство на България. И, слава Богу, не завършва с него.


http://www.vesti.bg/?tid=40&oid=2564211