Author Topic: Религия и Образование  (Read 65071 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline havallar

  • Advanced member
  • *****
  • Posts: 308
Религия и Образование
« on: April 13, 2009, 20:23 »
За да отворя тази тема ,бях провокиран от действието на учителката на децата ми,която ги кара да боядисват великденски яйца.Незнам имали го заложено в учебната програми или е нейна инициатива.Според мен не трябва да се натрапва религията по какъвто и да е начин.
    http://education.actualno.com/news_232260.html
http://www.focus-radio.net/?s=2&do=n246232&PHPSESSID=ovouvjorjm

Offline abc

  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 1415
Ynt: Религия и Образование
« Reply #1 on: April 13, 2009, 20:25 »
...Според мен не трябва да се натрапва религията по какъвто и да е начин.

Не трябва.

Offline yusu

  • Global moderator
  • ****
  • Posts: 602
  • Gender: Male
Ynt: Религия и Образование
« Reply #2 on: April 13, 2009, 20:57 »
...Според мен не трябва да се натрапва религията по какъвто и да е начин.

Религията , каквато и да е тя не учи на нищо лошо .
Така че ,децата могат да имат само полза от нея.
Затова трябва да се намери форма по която да се изучава, задължително.

Offline tsigahrah

  • Member
  • **
  • Posts: 9
  • Gender: Male
Ynt: Религия и Образование
« Reply #3 on: April 13, 2009, 23:01 »
Много съм мислил по този въпрос. И хем ми се иска да има часове по религия, където повече дечица да попият от тези мъдрости, да оформят правилно мирогледа си, хем ме е страх, че хората, които ще изготвят програмите и ще им преподават, ще изопачат нещата. Живеем в абсурдна държава, където хем народът е безбожен, хем митрополитите и мюфтиите карат лъскавите коли и въртят далаверите. Как, кажете ми, да имам вяра в програмите, които ще изготвят. Не знам дали има радикален ислям в България, но с очите си съм виждал фанатични "православни" християни, с които не можеш да водиш нормален разговор.
Ако оставим децата ни в ръцете на неправилните хора, няма да е далеч момента, когато българин българина ще убива заради вярата.

Според мен трябва да има часове по религия, където да се разказва за всички вери по малко - по малко за Соломон/Сюлейман, по малко са Исус/Иса, по малко за Мохамед/Мухаммад, за Бахаулла. И така, докато пиша, се чуствам някакси малък и недостоен да изредя в едно изречение имената на тези достойни мъже. Но нека да разкажат и за Буда, и за боговете на Египет, Гърция, Индия и Япония. Да видят децата, че и едните и другите искат добро да се прави, че не религията е тази, която ни разделя.
Нека това да е предмет, който запознава, а не налага!
Може и да съм малко романтичен, ама така говори сърцето ми тази вечер. Не искам сина ми да го учат да бъде християнин, нито пък мюсюлманин - нека религията да дойде от семейството, а пък когато порасне и реши да следва друг път - това ще е неговото решение - на зрял човек.
Така си мисля аз...

Isyankar

  • Guest
Ynt: Религия и Образование
« Reply #4 on: April 13, 2009, 23:23 »


Според мен трябва да има часове по религия, където да се разказва за всички вери по малко - по малко за Соломон/Сюлейман, по малко са Исус/Иса, по малко за Мохамед/Мухаммад, за Бахаулла. И така, докато пиша, се чуствам някакси малък и недостоен да изредя в едно изречение имената на тези достойни мъже. Но нека да разкажат и за Буда, и за боговете на Египет, Гърция, Индия и Япония. Да видят децата, че и едните и другите искат добро да се прави, че не религията е тази, която ни разделя.
Нека това да е предмет, който запознава, а не налага!
Може и да съм малко романтичен, ама така говори сърцето ми тази вечер. Не искам сина ми да го учат да бъде християнин, нито пък мюсюлманин - нека религията да дойде от семейството, а пък когато порасне и реши да следва друг път - това ще е неговото решение - на зрял човек.
Така си мисля аз...

Точно това схващане защитава и сегашния образователен министър и точно този смисъл той влага в понятието "религията като общообразователен предмет (което го има и в анкетата)" ... Само, че поповете и ходжите пак са недоволни - те искат да влезнат в училище и това е ...

Offline tsigahrah

  • Member
  • **
  • Posts: 9
  • Gender: Male
Ynt: Религия и Образование
« Reply #5 on: April 13, 2009, 23:52 »
Искат, защото вярата я обръщат във влияние, влиянието - във власт, а властта - в пари. Тъжна е цялата картинка.

Offline PNK2003

  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 668
  • Gender: Male
  • Ius Est Ars Boni Et Aequi...
Ynt: Религия и Образование
« Reply #6 on: April 14, 2009, 00:52 »
Според мен трябва да има часове по религия, където да се разказва за всички вери по малко - по малко за Соломон/Сюлейман, по малко са Исус/Иса, по малко за Мохамед/Мухаммад, за Бахаулла. И така, докато пиша, се чуствам някакси малък и недостоен да изредя в едно изречение имената на тези достойни мъже. Но нека да разкажат и за Буда, и за боговете на Египет, Гърция, Индия и Япония. Да видят децата, че и едните и другите искат добро да се прави, че не религията е тази, която ни разделя.
Нека това да е предмет, който запознава, а не налага!
Може и да съм малко романтичен, ама така говори сърцето ми тази вечер. Не искам сина ми да го учат да бъде християнин, нито пък мюсюлманин - нека религията да дойде от семейството, а пък когато порасне и реши да следва друг път - това ще е неговото решение - на зрял човек.
Така си мисля аз...

Тази вечер често ми се случва да преповтарям мнението на други членове на сайта, но отново моето напълно съвпада с цитираното.  Мисля, че това е правилната посока, но изглежда тя не се нрави предимно на духовниците по разбираеми причини.   

PETER

  • Guest
Ynt: Религия и Образование
« Reply #7 on: April 14, 2009, 08:27 »
...Според мен не трябва да се натрапва религията по какъвто и да е начин.

Религията , каквато и да е тя не учи на нищо лошо .
Така че ,децата могат да имат само полза от нея.
Затова трябва да се намери форма по която да се изучава, задължително.

Задължителното изучаване на религия е противоконституционно!
В този смисъл задалжителен избираем религия, както е в Рибново, е незаконен дори и да се допуска в някой закон, тъй като никой закон не може да противоречи на конституцията.
Quote
Чл. 6.
(1) Всички хора се раждат свободни и равни по достойнство и права.
(2) Всички граждани са равни пред закона. Не се допускат никакви ограничения на правата или привилегии, основани на раса, народност, етническа принадлежност, пол, произход, религия, образование, убеждения, политическа принадлежност, лично и обществено положение или имуществено състояние.
Т.е. задължаване изучаването на религия нарушава правото на отказ от религия.

Колкото до това дали има полза от религията въпроса ако не е спорен е поне дискусионен.

Offline mustafa_b

  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 2359
  • Gender: Male
    • Всичко за село Корница
Ynt: Религия и Образование
« Reply #8 on: April 14, 2009, 08:40 »
Задължителното изучаване на религия е противоконституционно!
В този смисъл задалжителен избираем религия, както е в Рибново, е незаконен дори и да се допуска в някой закон, тъй като никой закон не може да противоречи на конституцията.Т.е. задължаване изучаването на религия нарушава правото на отказ от религия.

Колкото до това дали има полза от религията въпроса ако не е спорен е поне дискусионен.

Нещо пак си се объркал. Учебния предмет "Религия" може да се изучава и като Задължително избираема подготовка /както е в Рибново/ , което не противоречи на Закона :

Quote
Глава четвърта
УЧЕБЕН ПЛАН
Чл.15. (1) Структурата на учебния план обхваща три вида подготовка: задължителна, задължителноизбираема и свободноизбираема.
(2) Задължителната подготовка осигурява постигането на общообразователния минимум.
(3) (изм.,ДВ,бр.95 от 2002 г.) Задължителноизбираемата подготовка осигурява допълнително обучение по учебни предмети от културно-образователните области по чл. 10 и/или от професионалната подготовка в съответствие с интересите и индивидуалните възможности на учениците и с възможностите на училището. В задължителноизбираемата подготовка се включва изучаването на майчиния език и религия.
(4) (доп.,ДВ,бр.95 от 2002 г.) Свободноизбираемата подготовка осигурява обучение в области и класни и извънкласни дейности, предложени от училището и избрани от учениците, които могат да бъдат и извън културно-образователните области по чл.10. Тя е с продължителност до четири учебни часа седмично за всички класове съгласно училищния учебен план и не е задължителна за учениците.
Чл.16. (1) Задължителните учебни часове включват задължителната и задължителноизбираемата подготовка.
(2) (изм.,ДВ,бр.40 от 2004 г.) Задължителните учебни часове за една учебна седмица са:
1. двадесет и два учебни часа - в I и II клас;
2. двадесет и пет учебни часа - в III и IV клас;
3. тридесет учебни часа - в V до VIII клас включително;
4. тридесет и два учебни часа - в IХ до ХII клас.
(3) Съотношението между задължителната и задължителноизбираемата подготовка зависи от етапа и степента на образованието. Задължителната подготовка:
1. за началния етап е 90 на сто от задължителните учебни часове;
2. за прогимназиалния етап е от 80 до 90 на сто от задължителните учебни часове;
3. за гимназиалния етап е от 45 до 80 на сто от задължителните учебни часове.
(4) (нова,ДВ,бр.40 от 2004 г.) Всяка учебна седмица, освен задължителните учебни часове по ал.2, включва и по един учебен час по учебния предмет "Физическо възпитание и спорт", който се използва за организиране и провеждане на спортни дейности и на открито. Включването на този час не се отразява при определяне на съотношението по ал.3.

Quote
Чл.10. Общообразователната подготовка в българското училище се осъществява чрез изучаването на учебни предмети, групирани в следните културно-образователни области:
1. български език и литература;
2. чужди езици;
3. математика, информатика и информационни технологии;
4. (изм.,ДВ,бр.95 от 2002 г.) обществени науки, гражданско образование и религия;
5. природни науки и екология;
6. изкуства;
7. бит и технологии;
8. физическа култура и спорт.

http://im.cablebg.net/clients/zsoup-99.htm

ПЕТЕР, що не извадиш вече главата от пясъка?


PETER

  • Guest
Ynt: Религия и Образование
« Reply #9 on: April 14, 2009, 08:56 »
Мустафа, задържителното изучаване на религия се оспорва чрез конституцията а не чрез други закони или подзаконови актове, така че твоите цитати са без значение.
Quote
Чл. 5.
(1) Конституцията е върховен закон и другите закони не могат да й противоречат.

(2) Разпоредбите на Конституцията имат непосредствено действие.
http://www.parliament.bg/?page=const&lng=bg

Поучи малко право и пак ела да спориш.
Правото не e като Корана че да се тълкува "тако и вако". Има си принципи.


Offline mustafa_b

  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 2359
  • Gender: Male
    • Всичко за село Корница
Ynt: Религия и Образование
« Reply #10 on: April 14, 2009, 09:38 »
Мустафа, задържителното изучаване на религия се оспорва чрез конституцията а не чрез други закони или подзаконови актове, така че твоите цитати са без значение.http://www.parliament.bg/?page=const&lng=bg

Поучи малко право и пак ела да спориш.
Правото не e като Корана че да се тълкува "тако и вако". Има си принципи.

След толкова време прекарано във форума вече би трябвало да си наясно, че се когато става въпрос за изповядването на религия в България, аз се застъпвам за правата си в рамките на закона. Това, което си цитирал в случая, е само твоя субективна интерпретация на произволен текст от Конституцията. Един вид шикалкавене "тако и вако".

Много ти се иска България да е атеистична /различно от светска/ държава. Да, ама не. В същия върховен закон е отбелязано, че традиционната религия в страната е източното-православие, а вероизповеданията са свободни.

Quote
Чл. 37.
(1) Свободата на съвестта, свободата на мисълта и изборът на вероизповедание и на религиозни или атеистични възгледи са ненакърними. Държавата съдейства за поддържане на търпимост и уважение между вярващите от различните вероизповедания, както и между вярващи и невярващи

Избираемото изучаване на религия в училищата е вид "съдействие" от страна на държавата за поддържането на толерантност и уважение между граждани с различно вероизповедание и тези, без такова.

PETER

  • Guest
Ynt: Религия и Образование
« Reply #11 on: April 14, 2009, 10:10 »
Мустафа,

Нe e субективна интерпретация и шикалкавене, а аргуметнирано твърдение, което даже и в цитирания от тебе член се доаргументирва чрез изрази като "Свободата на" и "атеистични възгледи".
Разбира се конкретно законово решение по този казус може да се даде само от Конституционния съд и аз се надявам някой да го сезира за това.

Колкото до "Избираемото изучаване на религия" спорът изобщо не е в избираемото изучаване , а в задължителното изучаване.
Т.е. "Избираемото изучаване на религия" е право (а не задължение), и конституцията, а и аз лично нямаме нищо против него.

Отново потретвам че спора е за задължителното изучаване на религия. ;)

Offline ЖАРКО ЖЕГЛЕВ

  • Adviser
  • ****
  • Posts: 1479
  • Gender: Male
Ynt: Религия и Образование
« Reply #12 on: April 14, 2009, 10:14 »
Беше година на оскъдица и криза 1991. Аз като ученик в голям град се опитвах да науча повече полезни неща за бъдеще. Както всички и аз имах приятели. Един от тях бивш атеист и нов протестан.Като дългогодишни съседи по стая , бяхме добри приятели о много време. Веднъж в неговите книжки намерих малка книжка . По заглавието на книгата се разбираше че е за това как един мюсюлманин може да се превърне в християнин.


След дългите упътвания в книгата се стига до заключението че трудно би се превърнал в християнин, но лесно би станал атеист, пък един атеист по лесно може да стане християнин. Тоест трябва да направиш първото след това второто и така  правят.



Offline mustafa_b

  • Forum fan
  • *****
  • Posts: 2359
  • Gender: Male
    • Всичко за село Корница
Ynt: Религия и Образование
« Reply #13 on: April 14, 2009, 10:21 »
Мустафа,

Нe e субективна интерпретация и шикалкавене, а аргуметнирано твърдение, което даже и в цитирания от тебе член се доаргументирва чрез изрази като "Свободата на" и "атеистични възгледи".
Разбира се конкретно законово решение по този казус може да се даде само от Конституционния съд и аз се надявам някой да го сезира за това.

Колкото до "Избираемото изучаване на религия" спорът изобщо не е в избираемото изучаване , а в задължителното изучаване.
Т.е. "Избираемото изучаване на религия" е право (а не задължение), и конституцията, а и аз лично нямаме нищо против него.

Избираемото изучаване бива два вида - свободно-избираемо и задължително-избираемо. Религията може да се изучава и в двата варианта, взависимост от предпочитанията на децата и родителите им.

Това, което искам да кажа е, че едно дете, с родители атеисти, не би трябвало да има някакви превилегии пред дете, с религиозни родители, както и обратното. Първото може да си изучава друг предмет за да допълни норматива седмични часове, но държавата не може да пречи и на второто дете да изучава религия.

За сезирането Яне Янев може да ти свърши работа.

PETER

  • Guest
Ynt: Религия и Образование
« Reply #14 on: April 14, 2009, 11:25 »
Задължително-избираемо е  ефемизъм от вида дървено желязо.
Използва се за да се обозначи задължителен избор от ограничен кръг вариянти, а не за задължително избиране на един вариянт. Т.е. избор трябва да има.
Свободно-избираем е също ефемизъм и служи за обозначаване на избор от ограничен кръг вариянти, като избора може и да не се извърши. Т.е. избор може и да няма.

Ако приемем че религията може да бъде избирана като задължително-избираем, то тогава приемаме и че ако над 50% от децата са избрали изучаването на религия, то за останалите деца също се налага изучаването на религия.
Точно това налагане над останалите деца чрез  ефемизъма "задължително-избираем" е противоконституционно.

Толкова ли е трудно да се схване? :(

А за сезиането нямам нищо против и Алиосман Имамов да го направи. ;)